Hoppa till innehåll
oktober 5, 2015 / underbarahem

Rädda plastmattan i repris!

Idag fick det bli en tur med bilen i det här vackra vädret, vi hamnade till slut i Hyssna. Åkte runt lite och sedan till Borås och hem. Ibland är det mysigt att ta bilen och åka en tur, men det blev inga butiker i dag.

När jag kom hem tog jag tag i en plastmatta som jag har haft liggande, den skulle slängas på jobbet bara för att det var bortklippt ett hörn på den och den hade trasat upp sig lite… då ryckte ”rädda plastmatta” ut.Laga-plastmattaLaga-plastmatta2Det blev inte att stämma riktigt med stjärnorna, men tittar man inte så noga så kanske man tror att det skall vara så. Jag hade fått klippa bort så mycket av mattan annars…

Så här gör jag: Detta är en tidigare plastmatta som jag lagat!

Min mamma brukade alltid använda smörpapper när hon sydde på material som inte nålen gled så lätt på, det borde fungera att stryka på det också. L kom på att man kunde lägga en kirschstång under mattan, pappret ovanpå och sedan stryka på…fungerade perfekt. Vände sedan på mattan och gjorde likadant på andra sidan…

Trasig-plastmattaPlastmatta

Plastmatta3Plastmatta6

Tänk så mycket man slänger som går att fixas till, tycker att det är väldigt kul att lösa problem.

Nu var detta projektet fixat, bara att ta tag i nästa… nya tryckknappar i två jackor, en utmaning. Har letat runt på nätet efter dessa tryckknappar och till slut hittade jag dem, de skulle skicka… man får inte ge upp.

Nu är det dax att äta lite, tur att det finns rester kvar sen helgen. Då börjar vi veckan med fisk, sen får vi se vad det blir de andra dagarna… en dag till med fisk måste det bli.

Ha en mysig kväll!

Kram Birgitta

4 kommentarer

Kommentera
  1. Petra / Okt 5 2015 7:05 e m

    Jag vet inte riktigt vad som hänt här. Jag har ju missat en massa av dina inlägg. Det visar inte varje gång i mitt flöde att du skrivit. Fredagsmys på altanen och skogstur ser underbart ut.
    Fina mattor, gillar den grå/vita.
    Massor med kramar till dig. Ha en fin måndag kväll.
    Petra

  2. underbarahem / Okt 5 2015 7:24 e m

    Hoppsan då, hoppas inte att det är något krångel från min blogg. Kunde du se detta eller är det fortfarande knasigt.
    Ja, dessa mattor räddade jag från sitt öde i soptunnan.
    Massor av kramar till dig också!
    Birgitta

  3. Eva / Okt 6 2015 7:44 e m

    Att laga och fixa börjar komma tillbaka igen och det är riktigt bra. En tid skulle allt slängas även om det gick lätt att laga. Känns gott att vi börjar gå tillbaka till ett bättre samhälle,
    Ja, fiskmiddag försöker vi ha minst en gång i veckan, men jag är så dålig på att laga fiskrätter.
    Ha det fint!
    Kram Eva

  4. underbarahem / Okt 6 2015 7:52 e m

    Det mesta är enkelt att laga, bara man tar sig tid. Ska ge sonen mattan så att de kan ha den i hundrummet.
    Jag har en hel del saker i syrummet som jag fixar då och då.
    På fredag blir det torskrygg, en jättegod fisk. Jag är också väldigt dålig på att laga fiskrätter, har en del rätter i min mammas receptsamling skall testa dessa.
    Ha en bra vecka!
    Kram Birgitta

Lämna en kommentar

Nordic Lights and Mediterranean Landscapes®

A Blog on Travels, Food, Photography, Art and Design (Mat, Vin, Resor, Fotografi, Konst, Design)

GreenDreams

Exploring sustainable options, minimalism, and gardening.

Annasskrivande

Annasskrivande

Papercrafting Mum

~Let's be creative and having fun ~

Yasmine Johansen

mamma till Dennis och Angelina

Emmasvackrating

En blogg om återbruk och hållbarhet

Mitt Universum

Byggnadsvård med kulturhistoria.

And then there was !

Life is not about waiting for the storm to pass… It’s about Learning To Dance In The Rain.

Inredning & Guldkanter

Inredning_skönhet/hälsa_Vardagslyx

Anneli's tankar om lite av varje

Livet med böcker, Fibromyalgi och lite av varje!

KAMILLAS KAMERA -

Mitt liv och Mina dagar genom kameran

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header för vidare information. Dessutom finns det 37 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket. Välkommen tillbaka.

att leva sin dröm

med ljuvliga hundar

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

"More than machinery, we need humanity."

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

Norstenfoto

Fotografera som hobby!

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.