Skip to content
april 8, 2014 / underbarahem

Handdukskrukor i betong!

Spännande värre när jag vände rätt krukorna i betong, de är gjorda av en handduk som är blött i betong. Man tror nästan att de skall gå sönder, men de håller faktiskt. Jag lät den lilla plastkrukan sitta kvar, lättare att plantera då.

Handdukskrukor-i-betongJust nu är de lite blöta av allt regnet, för det har kommit väldigt mycket regn här idag. Funderar på om jag inte skall göra lite vidare krukor också, så att man kan göra en plantering med ett större antal blommor i krukan.Handdukskruka-i-betongMen jag tycker att det ser härligt ut när blommorna skymtar fram, det är påskliljor i trängsel. Man kan nästan se hur de trängs och vill komma fram. Tror det skulle vara väldigt snyggt med murgröna som hänger över kanten, man får låta fantasin jobba det finns mycket man kan göra.Liten-handdukskruka-i-betongPärlhyasinterna blev väldigt söta i den krukan som var mindre, den tror jag skall få stå på bordet på altanen. Om man använder olika storlekar på handdukarna och placerar många krukor i grupp så tror jag att det kommer att bli väldigt snyggt.

Här kan du se hur jag gör krukan!

Nu är det bara att fundera på var jag skall ha krukorna och göra storlek på krukorna efter platsen där de skall stå.

Ha en skön kväll!

Kram Birgitta

18 kommentarer

Kommentera
  1. Susanne / Apr 8 2014 5:42 e m

    Vilka roliga och tuffa krukor du har gjort! Ja det var väldigt var det regnar idag.

    Kram Susanne

    • underbarahem / Apr 8 2014 5:45 e m

      Tackar, skall göra några större… men det får bli till helgen.
      Kram Birgitta

  2. petrasparlor / Apr 8 2014 7:48 e m

    Åh, va fina de blev.

    //Petra

    • underbarahem / Apr 9 2014 2:49 f m

      Tackar, nu skall jag försöka göra lite större krukor.
      Birgitta

  3. Nillas Trädgård / Apr 9 2014 7:24 e m

    Nu har jag bara lust att skrika rakt ut eftersom jag rensade i mina linneskåp så sent som i helgen och SLÄNGDE massor av gamla handdukar och de är redan på soptippen… Det hade varit kul att pröva. Betong är ett kul matrial att jobba med.
    De här var så fantastiskt fina!!!
    (Hittade hit när jag var inne på Odlas forum)
    Ha en fin kväll

    • underbarahem / Apr 9 2014 7:33 e m

      Kul att du hittade till min blogg med lite av varje. Till helgen skall det bli fler krukor, skall försöka att göra dem lite vidare.
      Jag passade även på att göra ett fat och en nalle…
      Det är kul att forma saker i betong, har man börjat kan man inte sluta.
      En fin kväll till dig också!

  4. Mona / Apr 9 2014 8:24 e m

    Jösses vilka häftiga krukor du gjort…doppar du handdukarna i betongen med en plastkruka i o sen hänger dom upp o ner eller hur gör man?
    kram Tibbe-Hill

    • underbarahem / Apr 10 2014 3:22 f m

      Tackar, det är enkelt, om du klickar på länken i inlägget så kan du se hur jag har gjort.
      Skall göra fler i helgen, med lite större krukor inuti.
      Ha en bra dag!
      Birgitta

  5. Mona / Apr 9 2014 8:25 e m

    Såg att nu att jag kan gå in o kika på hur dom görs!
    -Tibbe-Hill-

    • underbarahem / Apr 10 2014 3:25 f m

      Och jag läste ditt inlägg i fel ordning, så jag såg inte att du redan hade upptäckt länken… hihi

  6. mimilina82 / Apr 11 2014 8:02 e m

    säkert en konstig fråga… men de klarar fukt och så utan att ”krascha” igen?

    • underbarahem / Apr 12 2014 3:16 f m

      Ja, det är inga problem… fast inte på vintern om de står ute, då spricker de.
      Ha en bra helg!

  7. TantGredelin / Apr 14 2014 5:51 f m

    Fina krukor du har gjort. Undrar vad det är för betongblandning och var man köper den. Undrar också vad det är för sorts handdukar som funkar och hur man gör rent praktiskt när handduken suger upp betong. Det kanske finns nån annanstans på din blogg, men du kanske vill berätta. Jag har aldrig förut blivit sugen på att tillverka nåt i betong, men det här ser så bra ut, jag vill verkligen prova, men är hopplöst opraktisk. Hittade din blogg genom forumet på Odla.nu

    • underbarahem / Apr 14 2014 5:39 e m

      Välkommen till min blogg, hoppas att du trivs. Jag köper finbetong på byggmax, blandar med vatten… den skall vara ganska lös. Sticker ner en stolpe i marken och trär en hink över, doppar sen handduken i betongen ”använd handskar” se till att handduken blir riktigt blandad med betong. Häng handduken över och fixa till den som du vill ha den, låt den sen torka.
      Lycka till!

  8. Pia / Apr 14 2014 6:11 f m

    Oj vad länge sen jag var här,det var de fina krukorna som drog! Kanske kan det bli några här också,fast jag aldrig gjutit något.Nu ska jag kolla vidare på allt fint du gör tack för att du visar oss och inspirerar!

    • underbarahem / Apr 14 2014 5:31 e m

      Välkommen tillbaka, prova på att göra betongkrukorna… de är lätta att göra.
      Det är kul att dela med sig av det som man tycker är roligt, jag får mycket inspiration av andra bloggar.
      Ha det bra!

  9. ivana novkov / Aug 3 2016 2:41 e m

    Hej!
    Kan man lacka de invändigt så de håller fukten borta? Vilken sorts lack då?

    • underbarahem / Aug 3 2016 5:19 e m

      Har inte provat, men om man gör dem över en kruka utan hål i botten så läcker de inte. Men man får hålla kollen så att det inte blir vatten stående i den.
      Kul att du har hittat till min blogg!

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

