Hoppa till innehåll
maj 8, 2018 / underbarahem

Ibland måste man få fuska lite!

Nu äntligen börjar det, idag blev det lite grönsaker till växthuset… törs inte köpa blommor än. Det är otroligt vilken värme det har blivit, känns underbart att få sätta händerna i jorden.

Ibland är det tillåtet att fuska lite, har varken tid eller plats att fröså utan det får bli plantor som någon annan har drivit upp. Men det är så härligt att få se plantorna växa upp, så att man kan gå och plocka lite.

Busktomat Totem

Lågväxande och kraftig sort, därför extra lämplig för krukor och urnor. Busktomat, ska inte tjuvas. När den första tomaten börjar mogna knip bort de tre lägsta bladena under en veckas tid.Gurka Fitness

Tradituionell slanggurka. Växer som en klätterväxt med kraftiga, kantiga stammar. Bladen är stora, långskaftade och strävhåriga. I bladvecken växer klängen, sidoskott och blommor. Blommorna är trattlika och gula.

Placering: I växthus eller uterum. Plantera i lucker, näringsrik, välgödslad, fuktig jord.

Skötsel: Vattna mycket och ofta. Jorden bör inte torka. Plantan måste beskäras efter bestämt mönster. Kräver stöd, kraftig bambukäpp eller tråd att slingra kring. Kapkrusbär

Den är tvåårig. Den ger frukt redan första året men kan övervintras och ge skörd även andra året. Övervintras ljust och runt 10-15 grader. Tas in innan första frosten och kan beskäras om den är stor och yvig. Den kan också beskäras lite till våren när den ska igång igen…Nätmelon Charentais

Ger runda frukter med grönt skal. Fruktköttet är orange, smakrikt, saftigt och sött. Att odla nätmelon kräver värme och fukt. Odla i växthus eller mycket skyddat läge.Detta är bara en början på allt som skall planteras i vår, får även bli en tur till Cramers och kanske plantagen… nu glömde jag Rångedala plantskola, dit måste man också åka.

Nu skall jag passa på att sätta mig ute på altanen en stund, innan det är dax att äta lite.

Ha en skön kväll!

Kram Birgitta

 

 

4 kommentarer

Kommentera
  1. kamillaskamera / Maj 8 2018 8:17 e m

    Så underbart. Vilka härliga växter du har i ditt växthus. Kram från mig

    • underbarahem / Maj 10 2018 5:01 f m

      Det är otroligt så fort det har satt igång med att växa och bli grönt… helt underbart.
      Kram

  2. petrasparlor / Maj 11 2018 10:39 e m

    Visst får man fuska lite 🙂
    Själv har jag turen att ha en lillasyster som älskar att driva upp frön, så jag kunde bara åka till henne och hämta det jag behövde. Lyxigt, och närodlat. Hihi.

    //Petra

    • underbarahem / Maj 12 2018 7:26 e m

      Lyckliga du, jag köper uppdrivna plantor saknar både tid och plats. I morgon blir det en tur till cramers, kommer hem med en massa blommor… går inte att låta bli.
      Birgitta

Lämna en kommentar

Nordic Lights and Mediterranean Landscapes®

A Blog on Travels, Food, Photography, Art and Design (Mat, Vin, Resor, Fotografi, Konst, Design)

GreenDreams

Exploring sustainable options, minimalism, and gardening.

Annasskrivande

Annasskrivande

~Crafting Mum~

~Let's be creative and having fun ~

Yasmine Johansen

mamma till Dennis och Angelina

Emmasvackrating

En blogg om återbruk och hållbarhet

Mitt Universum

Byggnadsvård med kulturhistoria.

And then there was !

Life is not about waiting for the storm to pass… It’s about Learning To Dance In The Rain.

Inredning & Guldkanter

Inredning_skönhet/hälsa_Vardagslyx

Anneli's tankar om lite av varje

Livet med böcker, Fibromyalgi och lite av varje!

KAMILLAS KAMERA -

Mitt liv och Mina dagar genom kameran

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header för vidare information. Dessutom finns det 37 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket. Välkommen tillbaka.

att leva sin dröm

med ljuvliga hundar

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

"More than machinery, we need humanity."

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

Norstenfoto

Fotografera som hobby!

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.