Skip to content
september 20, 2016 / underbarahem

Humlekottar och dess användning!

Nu känns det att det är höst i luften, det är så härligt ute solen håller sig fortfarande kvar med sin värme. Tog min sedvanliga tur i trädgården och slängde till fiskarna lite energimat.Underbara-höstbuskeDet är så vackert när löven börjar att ändra färg innan de ramlar av. Man kanske borde plocka in lite och njuta av färgerna inne, men de håller väl inte så länge.Humleport-2015Det är otroligt vad humle växer en sommar, man kan nästan tro att den växer ihjäl sig. Men den kommer lika tappert nästa år, jag behöver handskar när jag tar i den det blir och klia annars.humleport-2Ser att det börjar komma humlekottar på den,man skulle kanske brygga lite öl. Det är nog ingen idé känner att den mängden som blir är nog för liten för att det skall bli något… men fina är kottarna. Man kanske kan använda dem till annat, gjorde för några år sedan en krans av humlekottarna med rankor men de vissnade väldigt fort…

tips mottages

humlekottar

Humlekottar har tjänat som sömnmedel sedan många hundra år. På sina håll lever seden kvar att fylla ett kuddvar med humlekottar för att sedan sova på kudden. Detta ansågs – förmodligen med rätta – skänka en rofylld sömn. Detta råd praktiserades för övrigt på de tyska krigslasaretten under första världskriget. Humlekottar används fortfarande inom folkmedicinen som medel mot nervösa tillstånd och sömnlöshet.

Torkade humlekottar har en kryddig arom och bitter smak. De innehåller ett harts med bitterämnen (främst humulon och lupulon), östrogena ämnen och en eterisk olja med humulen. Dessa ämnen ger humle en milt lugnande, sömngivande, magstärkande, diuretisk och svagt antiseptisk verkan. En infusion används inom örtmedicinen vid matsmältningsbesvär och nervös oro, som sömnmedel och som antiafrodisiakum (för män). En tinktur (ämnen utvunna till en drickbar blandning) på färska kottar används homeopatiskt.

Den destillerade eteriska oljan återfinns i en del parfymer. Unga skott och späda löv kan användas i sallader.

Otroligt vilken användning man har av naturen och dess växtlikhet, det är synd att man inte tar mer tillvara den. Man skulle kanske läsa lite mera om örter och dess användning. Det är tur att man enkelt kan kolla upp dess användning och om man törs använda sig av detta.

Det kanske är någon som kan dela med sig av något bra recept.

Nu önskar jag Er en underbar kväll!

Många kramar från Birgitta

 

8 kommentarer

Kommentera
  1. Eva / Sep 20 2016 5:56 e m

    Åh, hösten är så ljuvlig, nu skulle man inte jobba! Vi har också humla både hemma och vid stugan men den är ett otyg till att sprida sig. Ändå vill jag inte vara utan den, kottarna är så fina. Jag blandar i kransar och buketter men som du säger vissnar de fort. Jag har också gjort ”sovpåsar” men jag tycker inte de hjälper, ändå ska jag göra några påsar i år, kanske kanske jag kan få lite bättre sömn.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    • underbarahem / Sep 20 2016 6:03 e m

      Sover väldigt bra, men det vore i alla fall kul att testa sovpåsarna… hur gör du. Har humlen på två ställen och jag försöker hålla den under uppsikt så att den inte sticker iväg. Den är väldigt vacker, men som sagt var måste ha handskar när jag tar i den. Jag gillar alla årstider men hösten är speciell.
      Ha det bra!
      Kram Birgitta

  2. petrasparlor / Sep 21 2016 7:54 e m

    Har också Humle i trädgården…men får inga kottar.
    Fin är den hur som helst.

    //Petra

    • underbarahem / Sep 21 2016 8:17 e m

      Det blir inte kottar varje år, kommer inte ihåg när jag hade det sist.
      Birgitta

  3. Anna Wickström / Sep 22 2016 6:47 f m

    Åh vilken vacker humle! Helt underbart att ha den så – som en liten port!
    Vi klipper ner vår humle till botten varje vår, och den kommer lika frodigt ändå. Vi har den som en extra ”vägg” vid ett uterum. Kram Anna

    • underbarahem / Sep 22 2016 6:18 e m

      Till våren klipper jag ner den och den kommer tappert tillbaka varje gång… den är perfekt som vägg.
      Kram Birgitta

  4. bia / Sep 22 2016 8:51 f m

    Ja det skulle vara kul och spännande att brygga eget öl !!
    Bias öl, haha…
    Ha en fin helg !
    Kram bia

    • underbarahem / Sep 22 2016 6:20 e m

      Det blir nog ett jättegott öl😂
      Fredag sen så blir det bus med godingarna.
      Kram Birgitta

Kommentera

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

