Skip to content
september 21, 2017 / underbarahem

Tålmodig som man är så hoppas man på en skön brittsommar!

Nu kunde jag inte låta bli utan var tvungen att kolla vädret förra året, för den här kylan kan jag inte minnas att det var i september. Och mycket riktigt så var det inte så kallt utan jag skrev att värmen håller i sig fast det börjar likna höst. så här såg det ut då… som ni ser så skiner solen från en blå himmel, fast löven lyser vackert i alla dess färger.Vi var även och hälsade på godingarna och hjälpte till att stängsla hagarna och M&M ser inte ut att frysa. Man blir hungrig när man är ute, då gäller det att farmor har med sig något gott att dricka.Nu undrar man om detta skall hålla i sig eller om brittsommaren skall komma snart…

I Halland sades det att ullen skulle börja kardas på Birgittadagen, i Västergötland skulle potatisen upp under brittsommaren. Och från Gunnarsnäs socken i Dalsland berättas:

Det brukade komma några varma dagar i oktober. De kallades för brittsommar. Det var den sista sommaren på året. När det fanns björn i skogarna här, så ville han inte gå och lufsa sedan det blev kallt. Han kröp i ide. Han bäddade med mossa, för att han skulle få ligga mjukt och inte frysa. Han passade på att torka mossan medan det var brittsommar. Det var för att björnen skulle få det bra, som vi fick en liten sommar till.
För snart kan vi vänta oss detta, men jag vill inte…Har alltid gillat vinter men i år så känner jag mig snuvad på sommaren och vill inte ha vinter, utan en härlig sommar snart igen.Men det är inget vi kan göra åt och dagarna går så väldigt fort så snart är det vår igen och vi kan börja fixa i trädgården, eller sticka iväg och ta ett bad på Hofsnäs med godingarna. Trodde denna vecka skulle bli sol, men usch vad kallt det är… nu är det bara att hoppas på nästa vecka.
Men ni får i alla fall ha en underbar kväll och vi ser fram mot en härlig helg!
Kram Birgitta
6 kommentarer

Kommentera
  1. Susanne Östh Nilsonne / Sep 21 2017 5:45 e m

    Hej Birgitta!
    Du får till söndag härda ut
    Då kommer solen till Slut
    Man vill reklamera sommaren som gått
    Ingen värme och lite sol vi fått
    Undrar bara hos vem man ska klandra
    Gud, meteorologerna eller några andra?
    Men livet och vädret går sina egna vägar
    Snart en ny vår och sommar hägrar!

    Ha det mysigt och gott!

    • underbarahem / Sep 21 2017 5:50 e m

      När man läser vad du skrivit, så kan jag inte låta bli att le och se fram mot en underbar vår och sommar… det blir det säkert.
      Kram Birgitta

  2. Eva / Sep 21 2017 6:23 e m

    Efter en dålig sommar trodde jag det skulle bli en underbar höst, visst har det varit några ljuvliga dagar men de är lätträknade. Läste i min dagbok att förra året var det varmt och skönt, det är det verkligen inte nu, jag har börjat med jacka. Men jag tog ett dopp i havet ikväll!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    • underbarahem / Sep 21 2017 7:10 e m

      Precis så känner jag också, men som vanligt så tror man ju att kanske nästa vecka blir det bättre. Tufft av dig att bada i havet, när det är så kallt på i luften.
      Kram Birgitta

  3. http://bosseliden.wordpress.com / Sep 22 2017 1:52 e m

    Fina foton du bjuder på och jag hänger med i en underhållande texten. Jag satt också och läste i min dagbok för att jämföra med hur det var i september förra året. Just nu är jag inne på sista året i min femårsdagbok. Jag känner mig också snuvad på sommaren 2017.
    Helgkram Bosse

    • underbarahem / Sep 22 2017 5:47 e m

      Detta är helt otroligt, nu regnar det igen… sommaren var torr men ingen sol, hösten är blöt och ingen sol. Nu får det räcka, nästa vecka lovas toppenväder. Tålmodig som man är så tror men på detta…
      Helgkram från Birgitta

Kommentera

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header och du får reda på viktig fakta. Dessutom finns det 33 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Hjärtligt välkommen hit. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket.

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

