Skip to content
september 14, 2017 / underbarahem

Tryckfelsnisse har varit framme på bloggen, men det blev gratäng ändå!

”Oj så knasigt det kan bli! Bloggens stilmall, dvs själva utseendet på bloggen (vilket ni redan märkt) krånglar. Kanske är det de små busarna som varit framme  hehe!
Detta skall givetvis fixas, men min ”it-grabb” (sonen) är iväg till Norge och jobbar, tyvärr utan dator… Det kan i värsta fall dröja några dagar innan allt är som vanligt igen. Jag ska posta så gott det går endå 🙂
Har precis kommit hem från jobbet och nu väntar mig fyra dagar ledigt, hoppas på en härlig helg och jag misstänker att det blir lite mys med godingarna. Det skall invigas en ny lekplats och dit måste vi åka, ser ut att finnas många roliga grejer.
Nu väntar en god middag köttfärsgratäng, den är så god att det är svårt att låta bli att ta mera. Sitter man kvar vid bordet så sitter man och småäter hela tiden.500 gr köttfärs, 8-10 potatisar, 2 st lökar, 3 dl grädde, soya, 3 msk chilisås, 2 msk tomatpure, 3-4 st vitlöksklyftor, 1 st köttbuljong, salt, peppar, örtsalt, 3 dl ost.

Sätt ugnen på 200°.

  1. Skala och skiva potatis tunt helst i en matberedare, smörj en form och lägg i potatisen.
  2. Häll över 1 dl grädde och krydda gärna, sätt in i ugnen.
  3. När potatisen står i ugnen, kör löken i matberedaren med kniv så att det blir en sörja.
  4. Stek löken och lägg åt sidan, stek köttfärsen tills den har fått färg.
  5. Se till att det inte blir några stora bitar köttfärs utan kläm sönder bitarna.
  6. Blanda lök och köttfärs i stekpannan rör ner 2 dl grädde, soya efter tycke och smak, blanda i buljongtärningen och kryddorna
  7. Låt puttra en stund i stekpannan.
  8. Ta ut potatisen från ugnen häll över köttfärs blandningen så att den täcker potatisen, lägg på osten.
  9. Gratinera i ugnen tills gratängen fått färg servera med en sallad.

Smaklig måltid!

Nu önskar jag Er en skön kväll och ett härligt slut på arbetsveckan!

Kram Birgitta

 

4 kommentarer

Kommentera
  1. Eva / Sep 14 2017 5:41 e m

    Märkte igår att det var knasig på din blogg men jag trodde det var min dator det var fel på för den krånglade. Så var det på jobbet i morse också, servern hade lagt av så det tog mig en timme innan jag fått igång allt, men det var klart till killarna kom och det var dags att jobba.
    Köttfärsgratäng är så gott, bra matlådemat så det gör jag ofta, ja, gratänger över huvud taget.
    Är också ledig fyra dagar nu, det är lyx!
    Kram Eva

    • underbarahem / Sep 14 2017 5:51 e m

      Ja, det är riktigt irriterande… hoppas att jag får ordning på den. Skall bli skönt med ledigt, hoppas att det blir lite sol i alla fall. Den här köttfärsgratängen är väldigt omtyckt och blir nästan godare när man värmer den.
      Ha en skön ledighet!
      Kram Birgitta

  2. Susanne Östh Nilsonne / Sep 14 2017 6:43 e m

    Hej Birgitta!
    All mat som kan lagas i ugn
    Gör kocken glad och lugn
    Får man dessutom 4 dagar fri tid
    Så blir husmor så mild och blid
    Men med barnbarn med spring i ben och bus i blick
    Så går ledighet och helg iväg så kvick!
    Ha det gott!

    • underbarahem / Sep 14 2017 6:46 e m

      Säger bara det underbart, du har så rätt så…
      Ha det bra du också!

Kommentera

KAMILLAS KAMERA -

mitt liv och mina dagar

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header och du får reda på viktig fakta. Dessutom finns det 33 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Hjärtligt välkommen hit. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket.

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

att leva sin dröm

En blogg om att följa sitt hjärta och leva sin dröm - här skildrar vi livet på Lindö och utmaningen i att bli självförsörjande på en väglös ö. ❤️

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

