Skip to content
september 12, 2017 / underbarahem

Hösthallon Rubus i min trädgård!

Egentligen är hösten ganska härlig med mörkgrön grönska och alla frukter som mognar, känns väldigt friskt och skönt. Hemma hos mina föräldrar hade min pappa trädgårdshallon, de var stora saftiga och goda. Jag har inte haft några hallon i vår trädgård, men när jag fyllde år så fick jag en hallonbuske av sonen. Planterade den och den växte sakta, men när jag tittade till den idag så upptäckte jag att den hade vuxit väldigt mycket… naturen överraskar.

Stora fasta koniska bär. Mörkröda med god syrlig smak. Mognar i september. Ger skörd på årsskotten, skär därför ner samtliga skott efter skörd. Hallonen planteras i rader, plantavstånd 40 cm. Raderna planteras två och två ihop, 50 cm mellan raderna och 1,5 m mellan radparen. Kan även odlas i kruka och vinterförvaras, klarar då zon I-VI. Det får räcka med en buske, skall binda upp den mot väggen så att inte grenarna går av. Hoppas på många goda hallon nästa år, för i år har jag inte sett några…

Höjd: 1 – 1,5 m
Läge: sol
Jord: näringsrik, mullblandad, något fuktig och sur jord
Zon: I-III

 Sen får det bli en bild på en växt som jag tycker är väldigt fin och kommer på hösten, det är kärleksörten.
Vit kärleksört är väldigt svår att få att blomma om, men den här är väldigt fin hoppas att den klarar sig länge. Visst är det vackert med alla dessa höstblommor och speciellt när solen lyser på dem.
Detta var lite tisdagssvammel från mig, njuter att gå runt i den lite kyliga luften på kvällen när jag kommer hem från jobbet. Det är bäst att ta till vara dessa sköna kvällar, de är inte många.
Ha det underbart!
Kram Birgitta
4 kommentarer

Kommentera
  1. Eva / Sep 13 2017 6:20 e m

    Hösthallon ska jag plantera, har hört många som har det. Så gott att ha bär på hösten.
    Jag tycker ju också om hösten så mycket men i år känns det inte riktigt så, vi har inte haft så många ljuvliga septemberdagar än. Såg tillbaka i min dagbok och för precis ett år sedan var det så varmt och fint. Men till helgen ska det visst bli fint och då njuter vi.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    • underbarahem / Sep 13 2017 6:23 e m

      Man får verkligen hoppas att det blir fint till helgen, nu är jag trött på vädret. Vill ha lite värme innan vintern kommer, men snart är det vår igen… hihi. Skall bli spännande att se om det ger några hallon…
      Kram Birgitta

  2. Susanne Östh Nilsonne / Sep 13 2017 7:42 e m

    Kärleksörtens blad man i sallad kan ha
    Som rucola den smaka ska
    Därav den namnet ört har fått
    Och japaner i alla år av den så gott mått.

    • underbarahem / Sep 14 2017 2:20 f m

      Underbart, så duktig du är på att skriva och rimma.
      Ha det bra!

Kommentera

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header och du får reda på viktig fakta. Dessutom finns det 33 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Hjärtligt välkommen hit. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket.

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

