Skip to content
augusti 22, 2017 / underbarahem

Den dagliga kvällsrundan, nu i solsken!

Som vanligt tar jag en tur i trädgården för att se om det har hänt något nytt. Det är finns alltid spännande saker att upptäcka, augusti är nästan den bästa månaden eller den är det. Då är grönskan som störst och man kan njuta av den mycket mera än under de andra sommarmånaderna, tycker jag… känns lugnare och man njuter.I växthuset händer det massor, men just nu så väntar vi på vindruvorna M&M kollar alltid när de är hemma hos oss. Såg att jag hade krukor på stegen som det står oliv på, det är det inte använder dem till annat.Mysigt att sitta under druvorna och känna solen skina, snart är de färdiga då är det bara att sträcka upp handen och äta.Var på väg att ta bort gurkplantan, det såg ut som om den hade gjort sitt. Tänkte att det gör jag till helgen, men döm om min förvåning så kommer det mera gurkor… perfekt tycker jag, de är så goda.Spännande örtkrydda. Liknar gräslök med mild vitlökssmak. Bladen blir något längre och kraftigare än vanlig gräslök. Mycket god i sallader och matlagning.

Odling:
Förkultiveras inomhus i mars-april eller sås direkt på friland när jorden reder sig. Sås tätt i tuvor med ca 30 cm avstånd. Utplanteras efter avhärdning när frostrisken är över. Vintertäck plantorna första året. Kan även krukodlas inomhus året runt, har den i växthuset och den kommer år efter år.

Detta var lite från min kväll när jag kom hem från jobbet, nu skall jag njuta en stund vid dammen . Samtidigt som resterna efter helgen värms i ugnen.

Ha en skön kväll och njuta av allt vackert!

Många kramar från Birgitta

3 kommentarer

Kommentera
  1. Eva / Aug 23 2017 6:09 e m

    Augusti och september är absolut de bästa månaderna! Jag njuter av frodigheten, härlig luft och ett lugn som infinner sig. Och så får vi inte glömma de mysiga kvällarna när det är skönt att sitta i soffan.
    Du har så fint i ditt växthus!
    Ha det gott!
    Kram Eva

    • underbarahem / Aug 23 2017 6:19 e m

      Tror att det är många som tycker så, det är framför allt lugnt… inga måsten. Det är så grönt och fint, helt enkelt underbart.
      Kram Birgitta

  2. petrasparlor / Aug 24 2017 8:26 e m

    Du har det så fint i ditt växthus.

    //Petra

Kommentera

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header och du får reda på viktig fakta. Dessutom finns det 33 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Hjärtligt välkommen hit. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket.

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

