Skip to content
augusti 14, 2017 / underbarahem

Augustikväll och sol, njuter vid dammen!

Jag tycker att augusti är den härligaste månaden, med hög klar luft och mycket grönska. Njuter varje gång jag går runt i trädgården, men idag blev det lite vila vid dammen.Det är så mycket grönska just nu , hoppas på lite flera soldagar så kan det bli en härlig sensommar. Lite sällskap av fiskarna har jag, fast de är väldigt tysta simmar bara omkring… men de gillar sällskap.Från dammen kan jag se denna fina buske med de röda bären, tidigare i somras var det vita blommor på busken nu är det röda bär.På vår baksida har vi en ek den är inte så stor än, Millian och Milton brukar ligga under den och titta upp i lövverket… det är som ett tak säger de.En hortensia mycket härdig art som kan tolerera mycket låga temperaturer  eftersom den blommar på ettårsveden. H. paniculata `Grandiflora´ är en stor buske väl förgrenad med stora vippor av blommor som kan bli 30 cm stora. Dessa enorma blomställningarna kan dock knäcka buskens veka grenar. Det kan undvikas genom att beskära busken sällan för att få flera och mindre blomställningar eller annars att stötta de svaga grenarna. Blommorna är vita som skiftar mot rosa med åldern.Detta är ett olivträd som var väldigt stort med fin krona, efter en inte så det alldeles dött ut. Blev lite sur att mitt fina olivträd hade dött, så jag sågade av det och ställde det i skymundan. Döm om min förvåning, efter lång tid så började det komma blad… nu är det en olivbuske, hihi.

Solen skiner fortfarande men nu är det dag att gå in, lite uppvärmd mat från i lördags väntar.

Ha en skön kväll!

Många kramar från Birgitta

2 kommentarer

Kommentera
  1. petrasparlor / Aug 16 2017 9:42 e m

    Du har det så fint Birgitta.
    Kul med olivträdet. Trodde också att jag lyckades ta död på svärmors olivträd, så jag klippte ner det, och nu har det en fin krona igen.

    //Petra

    • underbarahem / Aug 17 2017 5:32 e m

      Det här trädet har ingen krona, det blev en buske.
      Birgitta

Kommentera

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header och du får reda på viktig fakta. Dessutom finns det 33 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Hjärtligt välkommen hit. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket.

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

