Skip to content
juni 12, 2017 / underbarahem

Blommor i krukor och halm i strumpbyxor!

Ledig måndag och regnet öser ner, skojar inte det öser verkligen ner. Det fick bli en tur till Cramers blommor, glömde att ta en bild på all blomsterprakt… blev stum av beundran. Jag hade två stycken krukor kvar att fylla med blommor, så det var bara att ta tag i det… men inte mig emot.

I gjutjärns grytan fick det bli en vit bägarranka och tre stycken praktlobelia

Bägarranka:

Storlek: Slingerväxt som blir upp till 1,5 meter lång. De tjocka, mörkgröna, bladen är cirka 5 centimeter långa, blanka och har en oval form. I vilt tillstånd i Sydamerika kan den bli upp till 6 meter hög.

Läge: Soligt och ljust, men var föriktig med gassande sol och risken för uttorkning under våren och sommaren. Vill ha så ljust som möjligt även under vintern och inte mindre än 16 grader varmt.

Vi infarten planterade jag liljor i en betongkruka som ser ut som ett hjärta, fick den när jag fyll år. Den passar väldigt bra där, lagom höjd och det är snyggt med betong.

Orientaliska liljan:

I liljornas värld är den orientaliska liljan något alldelens speciellt med sina enorma blommor, intensiva doft och vackra färger. Den är en av de mest beundransvärda blommorna i trädgården. De växer bäst i full sol och skugga – om de planteras i skål eller kruka så bör de vara i halvskugga eftersom marken blir för varm annars.

Har fixat lite vid dammen koien är lite blyg än, men den tuffar nog till sig man kan se en av fiskarna gömma sig under ett näckrosblad. Det är bladet som är i mitten, man kan se stjärten på koien.

Vattnet är inte så klart, men har lagt i påsar med halm som skall rena vattnet. Påsarna är mina strumpbyxor som jag har klippt sönder och fyllt med halm.

För att minska algtillväxt kan man stoppa kornhalm i ett gammalt strumpbyxben.Lägg en tyngd i strumpan och knyt ihop ordenligt, innan du sänker ner den i dammen.Tänk på att det måste vara en tyngd, så att det inte ser ut som du har flytande likben i dammen.Tydligen så bildas den någon parasit eller nåt liknande som ska vara bra för dammen.

Nu ser det ut att hålla upp från regnandet, då får man passa på att vara ute för i morgon är det jobb igen.

Ha en skön kväll!

Många kramar från Birgitta

4 kommentarer

Kommentera
  1. Eva / Jun 12 2017 5:58 e m

    Du hr så himla fint i din trädgård, jag förstår inte hur du hinner! Vid stugan har jag nog planterat klart i alla urnor och krukor men här hemma lär jag inte bli klar på hela sommaren (tror alltid att jag ska hinna mer än jag gör). Idag var jag ledig men var iväg och passade Klas och Arvid, de är så goa de små killarna.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    • underbarahem / Jun 12 2017 6:07 e m

      Täta planteringar så behöver man inte rensa så mycket. Har turen att ha två jättefina blomsterbutiker väldigt nära, när jag känner mig sugen på växter så tar det knappt 10 minuter med bil. Givetvis har jag bra hjälp av m&m… hihi.
      Ha det bra!
      Kram Birgitta

  2. anette / Jun 12 2017 7:31 e m

    Så fint. Näckrosor är så himla vackert. Kram Anette

    • underbarahem / Jun 12 2017 7:37 e m

      Det är gula och röda näckrosor, hade velat ha vita också.
      Ha en bra vecka!
      Kram Birgitta

Kommentera

KAMILLAS KAMERA -

mitt liv och mina dagar

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header och du får reda på viktig fakta. Dessutom finns det 33 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Hjärtligt välkommen hit. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket.

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

att leva sin dröm

En blogg om att följa sitt hjärta och leva sin dröm - här skildrar vi livet på Lindö och utmaningen i att bli självförsörjande på en väglös ö. ❤️

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

