Skip to content
april 27, 2017 / underbarahem

Grekland stora citronlundar, Sverige ett litet citronträd i kruka… men nöjd ändå!

För att inte ändra på något så börjar jag att prata om vädret, ser lovande ut i helgen… härligt. Har varit ute och vattnat i växthuset, det är lite trångt i isolertältet.

Fikonen vill inte vara där längre och citronerna vill komma ut i solen, kan bli mysigt på altanen där de kommer att stå.Citronerna har blivit ganska stora, men det är den gula färgen som saknas. När jag var i Grekland för några år sedan så pallade vi citroner vid grannhuset, misstänker att de såg oss och hade ganska roligt åt det.Detta är en bild tagen från balkongen hos min systerdotter, visst ser det underbart ut. Men jag får nöja mig med mitt lilla träd, är stolt över det.

Arten trivs bäst i tropiska och subtropiska klimat, men klarar sig också i medelhavsklimat där temperaturen kan gå ned mot nollstrecket eller strax därunder under den kalla årstiden. För skötseln betyder det att citrusträden behöver massor av ljus, både på sommaren och på vintern, precis som de skulle få i sin naturliga miljö. 

Ljus och temperatur är lika viktigt, eftersom de både var för sig och tillsammans är en förutsättning för att trädens metabolism ska aktiveras – och det är just det som gör det svårt att ta hand om citrusträden under vintern. Enkelt uttryckt fungerar det så här: Ju mer ljus ett träd får (vilket sätter i gång fotosyntesen), desto varmare måste trädet bli för att uppnå en ämnesomsättningstakt som är tillräcklig. Ju mer värme ett träd får (vilket ökar ämnesomsättningstakten), desto mer ljus krävs det för att fotosyntesen ska bli tillräcklig.

Mina krukrosor har stått i den kalla delen av växthuset, men de har klarat sig väldigt fint. hoppas nu att det blir många rosor på dem.Vi skall fixa till planteringslådorna de börjar att tappa stilen och ny härlig jord från sonen kommer det att bli… brunnen hästgödsel.Just nu växer det en tapper planta kinesisk vitlök och fransk dragon. Det kommer att bli perfekt i matlagningen i sommar, lite tillbehör till grillen kanske… det är underbara kryddor.

Ha det underbart!

Många kramar från Birgitta

4 kommentarer

Kommentera
  1. Eva / Apr 27 2017 6:21 e m

    Du har lyckats så bra med ditt citronträd! Glömmer alltid att plantera citronkärnor så jag får nog köpa ett träd. Mitt fikonträd lever fortfarande och det är jag lycklig för, men det har inga frukter.
    Ikväll har det börjat regna – igen – och det är kallt. Glädjande att det slutat blåsa i alla fall.
    Kram Eva

    • underbarahem / Apr 27 2017 7:39 e m

      Hoppas att citronerna blir gula, skall bli spännande att smaka. Det är frukter på alla tre fikonträden, har verkligen haft tur med dem.
      I morgon skall det bli regn, när skall det ge upp och bli sol och värme…
      Kram Birgitta

  2. petrasparlor / Apr 27 2017 8:14 e m

    Vilka fina träd du har, de ser ut att trivas hos dig.

    //Petra

    • underbarahem / Apr 28 2017 5:17 f m

      Jag har haft dem länge och de håller sig fina år efter, nu vill jag sätta ut dem.
      Birgitta

Kommentera

KAMILLAS KAMERA -

mitt liv och mina dagar

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header och du får reda på viktig fakta. Dessutom finns det 33 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Hjärtligt välkommen hit. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket.

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

att leva sin dröm

En blogg om att följa sitt hjärta och leva sin dröm - här skildrar vi livet på Lindö och utmaningen i att bli självförsörjande på en väglös ö. ❤️

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

