Skip to content
mars 21, 2017 / underbarahem

Kanariepalm och vegetarisk lasagne!

Tänk att regn kan vara så isande kallt, idag känns det verkligen ruggigt. Så skönt när man kommer in och får krypa ner under en filt i bästa tvfåtöljen. Men innan jag kom hem var jag till Blomsterlandet igen, är fortfarande på jakt efter Ranunkel och en Kanariepalm. Men som vanligt så ger jag inte upp, det skulle faktiskt komma in om nån vecka.

Den här palmen köpte jag för några år sedan, men kommer inte ihåg vad som hände med den… det blir till att köpa en ny.

Kanariepalmen kommer som namnet antyder från kanarieöarna, där den växer vilt. Idag odlas den över stora delar av värden. Kanariepalmen är lättskött och kan stå ute hela säsongen, tål någon enstaka minusgrad utan att skadas. Passar därför bra i kruka!

Får se vad det blir till middag idag, har lite kantareller kvar undrar om jag skall göra en vegetarisk Lasagne… super god.

Lasagne plattor, 300 gr hackade kantareller, 1 dl hackad salladslök, 2 dl fryst bladspenat, 200 gr kantarell färskost, salt, peppar, smör, mjölk, 2-3 dl riven ost.

Gör så här:

  1. Stek kantarellerna i smöret
  2. Salta och lägg i salladslöken
  3. Tillsätt färskosten och låt den smälta ner, lägg sedan i den frusna bladspenaten. smaka av med kryddor.
  4. Täck botten med lite mjölk.
  5. Täck med lasagne plattor
  6. Lägg på lite stuvning och fortsätt varva med lasagneplattor och stuvning.
  7. Häll resten av mjölken runt formens kanter.
  8. Avsluta med stuvning och riven ost.
  9. Sätt in i ugnen på 200° till lasagnen har fått en fin färg.

Nu önska jag Er en skön kväll och en varm solig och härlig morgondag!

Många kramar från Birgitta

 

4 kommentarer

Kommentera
  1. bia / Mar 21 2017 6:21 e m

    Det där skulle kanske vara något för dottern som är vegetarian ;)…men jag går mer o mer över till vegetariskt också…fast jag äter kött, fisk och fågel ändå….tycker bara att vegetariskt är gott !!
    Skaldjur gillar jag mest….du verkar vara en ”hejare” i köket 😉
    Kramis bia

    • underbarahem / Mar 21 2017 7:22 e m

      Den är väldigt god och det behöver inte alltid vara kött… Jag tycker att det är jättekul att laga mat och planera mina matköp.
      Skaldjur är väldigt gott, men vi äter det inte så ofta.
      Ha nu en härlig vecka!
      Kram Birgitta

  2. petrasparlor / Mar 24 2017 9:58 e m

    Ena stunden värmande vårsol, i nästa stund haglar det.
    Men som du sa, en värmande filt löser det mesta.

    //Petra

    • underbarahem / Mar 25 2017 5:32 f m

      Man måste ha lösningar… haha
      Birgitta

Kommentera

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

