Skip to content
mars 11, 2017 / underbarahem

Kycklinggratäng med grillchips och Pankorostad potatis!

Vilken härlig dag det har varit idag, flera sådana vill vi ha. Har haft nattgäster och massor av bus. När vi åkte hem med de små godingarna så givetvis är det väldigt svårt att slita sig därifrån. Milton ville ta en ridtur på Felix, så farmor fick ta en promenad bredvid godingarna. Milton är så duktig och man kan se att han gillar verkligen att rida, det var länge sedan jag hade med hästar att göra det gäller att uppdatera sig… hihi.

Men idag blir det som vanligt ett recept…

Kycklinggratäng med grillchips och rostad potatis!

Ingredienser:

4 st kycklingfiléer, 1 tsk salt, 2 krm peppar, 2 msk smör, 200 g chips med grillsmak, 1 röd paprika, 1 dl riven ost

Svampstuvning:

250 g svamp, 2 msk smör, 4 msk vetemjöl, 3 dl grädde, 2 dl vatten, 2 msk kalvfond, 2 msk soja, 1 tsk salt, 2 krm peppar

Gör så här:

Ugn 225°

  1. Stek kycklingfilén i smör tills den fått fin färg.
  2. Salta och peppra.
  3. Skiva svampen och stek den i smör.
  4. Pudra över mjölet och blanda med svampen.
  5. Tillsätt grädde, vatten, kalvfond och soja och sjud stuvningen i 5 min.
  6. Smaka av med salt och peppar.
  7. Lägg ett lager lätt krossad chips i botten av en gratängform.
  8. Lägg på kycklingfilén och häll över hälften av svampstuvningen.
  9. Tärna paprikan och strö över gratängen tillsammans med resten av chipsen.
  10. Häll över resten av svampstuvningen.
  11. Strö riven ost över och gratinera ca 15 min.
  12. Garnera med persilja och servera gratängen med ugnsrostad potatis.

Till den rostade potatisen har jag små runda potatisar, panko ströbröd, kryddor och flytande smör som jag häller över.

När jag gör alla dessa recept så är det oftast första försöket på lördagen då vi skall äta dem, har inte prövat tidigare. Men idag så hade det behövts en kall sås till, för att få lite mera såsigt. Får fundera ut vad det skulle ha varit, men om ni gör detta receptet så får ni klura ut det själva… kanske med lite vitlökssmak.

Nu skall jag sätta mig ner och fundera ut detta, samtidigt som jag njuter av ett glas gott rött.

Ha en underbart skön lördagskväll!

Många kramar från Birgitta

 

6 kommentarer

Kommentera
  1. Eva / Mar 11 2017 7:15 e m

    Jag är inte så mycket för sås men min svärdotter ska ha sås till allting så jag gör nog en kall vitlökssås till denna rätten.
    Sitter också med ett glas rött och är lite trött. Arvid har varit här sen igår men nu är han hämtad. Vi har varit ute mycket i det fina vårvädret men även varit inne och gjort ”uppfinningar”. Det är härligt med barns fantasi och kreativitet.
    Kram Eva

    • underbarahem / Mar 11 2017 7:24 e m

      Tror att det skulle vara gott med en vitlökssås till denna rätt. Förstår vad du menar, man blir lite trött när de små godingarna har varit här. Våran Mille är också väldigt pigg på uppfinningar, lillebror hänger med.
      Ha en skön kväll med ett glas rött!
      Kram Birgitta

  2. Mona / Mar 11 2017 10:43 e m

    Verkar som ni haft en skön dag o vad duktig han är Milton som rider själv. Kycklinggratängen måste jag prova för det såg gott ut o det är kul att testa nya varianter
    Ha en fortsatt skön helg!
    kram Tibbe-Hill

    • underbarahem / Mar 12 2017 6:10 f m

      Ja, han gillar verkligen att rida, när man frågar rak i ryggen, hälarna nere så svarar han… japp, så klart. Hoppas på en lika fin dag idag, med sol och värme.
      Ha en bra dag!
      Kram Birgitta

  3. Petra / Mar 13 2017 12:31 e m

    Låter som en recept som skulle kunna funka hemma hos oss. Och pankorostad potatis lät spännande. Tick tack för tipset.
    Ha en bra start på veckan.
    Kram Petra

    • underbarahem / Mar 13 2017 6:09 e m

      Det blev rester över av lördagens middag och jag värmde det i dag… lika gott idag👍
      Kram Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

