Skip to content
mars 9, 2017 / underbarahem

Precis en sådan ville jag ha!

Har funderat länge på att skaffa mig en vedförvaring, har just nu en korg. Kan det vara så att man ibland blir hemmablind, eller glömmer att kolla på jobbet om det finns.

Var nere på vår fotostudio och upptäckte att det står det ju en vedförvaring som skall fotas för nätet. Så när jag kom hem tog jag upp Ellossidan och mycket riktigt vi hade en vedförvaring, precis en sådan som jag ville ha… jippi.Passar in perfekt vid kaminen, så nu är det bara att fylla den med ved. Kommer att räcka länge vid kalla vårkvällar, eller svalare sommarkvällar.Det bästa är att den passade så bra till kaminen, jag gillar verkligen utseendet på den det är så snyggt med möbler i metall.Undrar om jag skall gå ut i kväll och hugga ved, eller hoppas att det är gjort när jag kommer hem från jobbet… hihi. Nu skall det ju travas snyggt också, så att det inte blir några tomrum.

Kul när man hittar det man vill ha på nära håll…

 

Här är det den obligatoriska ärtsoppan som står på spisen hos oss på torsdagskvällarna, man kan ju inte frångå rutinerna. Givetvis blir det en ostsmörgås också.

Att ”ärtor med fläsk” blivit torsdagsmat i Sverige beror sannolikt på att fredagen under katolsk medeltid var fastedag och att en sådan dag brukade föregås av en stadig festmåltid. Kokt, salt fläsk var en bas i medeltidens kokkonst och ärtorna var ett festligt alternativ till kål och rovor som till vardags var det vanliga tilltugget till fläsket. Av tradition serveras numera ibland varm punsch till ärtsoppa. Det finns ingen dokumenterad förklaring till det, men troligen härstammar skicket från 1700-talets officersmässar, där punschen sades minska ärtinducerade väderspänningar.

Ha en skön torsdagskväll!

Många kramar från Birgitta

4 kommentarer

Kommentera
  1. bia / Mar 10 2017 1:31 e m

    Bra och praktisk vedkorg….själv föredrar jag en vanlig vedkorg i rotting eller i korg/pil. Men på torpet har vi en gammal ”hederlig” ved låda och den har stått där precis på samma ställe från förr ;))….det är härligt! Vi skulle ha åkt ut till torpet över helgen, men det kom annat emellan så vi får skjuta på det…men det är så härligt där på våren när vårsolen skiner på snön som tinar ;))
    Trevlig helg !
    Bia

    • underbarahem / Mar 10 2017 7:35 e m

      Hade också en vedkorg av pil, men den börjar gå sönder så den här kommer att bli toppen. Har jobbat hela dagen, men solen har varit framme lite under dagen.
      Ha en underbar helg!
      Kram Birgitta

  2. petrasparlor / Mar 10 2017 10:14 e m

    Måste ju vara underbart, och samtidigt förfärligt jobbigt, att ha så mycket fina saker på sitt jobb 🙂
    Tyckte du hittade en riktigt snygg och bra förvaring till veden.

    //Petra

    • underbarahem / Mar 11 2017 7:27 e m

      Precis en sådan hade jag tänkt mig, glömde att kolla på jobbet om vi hade någon. Men som tur var så vaknade jag till och kollade, nu har jag en.
      Birgitta

Kommentera

KAMILLAS KAMERA -

mitt liv och mina dagar

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header och du får reda på viktig fakta. Dessutom finns det 33 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Hjärtligt välkommen hit. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket.

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

att leva sin dröm

En blogg om att följa sitt hjärta och leva sin dröm - här skildrar vi livet på Lindö och utmaningen i att bli självförsörjande på en väglös ö. ❤️

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

