Skip to content
mars 4, 2017 / underbarahem

Chilitorsk i ugn med rödlöks och tomatsalsa!

Lite nervöst var det idag när jag skulle servera lördagens middag, för idag blev det fisk. Jag älskar fisk, men tycker att det är svårt att laga till. Börjar med den fisken som jag gillar och det är torskrygg. Så långt var det bra, men så kommer tillbehören vad skall man välja. Samtidigt som jag gillar det mesta som lagas i ugnen så fick det bli en ugnsrätt av fisken, vad väljer man för tillbehör marinerade tomater, vitlök, basilika, bacon och givetvis grädde. Detta fick bli toppen på fisken och sen in i ugnen. Till fisken blev det en tomat, rödlökssalsa och potatis, hade kvar marinaden från tomaterna detta hällde jag över potatisen och lite extra med kryddor… sen switch in ugnen med potatisen.

Nu passade jag på att ta ett glas vin när rätterna stod inne i ugnen, salsan och salladen hade jag gjort tidigare.

Chilitorsk med soltorkade tomater, salladslök och bacon!torskrygg-i-ugn-med-salsa-och-tomatmarinerade-potatis

Ingredienser:

4 bitar torskrygg, 100 gr Salladslök (skivad), Röd chili (hackad), 100 gr Soltorkad tomat (strimlad), 125 gr Bacon (strimlat), 2 st Vitlöksklyftor eller mera, 1,5 dl Vitt vin, 4 dl Grädde, 1 msk Tomatpuré, basilika, Salt, Svart peppar

Gör så här:

  1. Lägg torskryggs bitarna i en ugnsform salta och peppra fisken.
  2. Strö sedan på salladslöken, chilin, hälften av tomaterna och några blad färsk basilika.
  3. Mixa vin, grädde, tomatpuré, hälften soltorkade tomaten, vitlök och lite salt samt svart peppar.
  4. Häll det på fisken när det är mixat.
  5. Ställ in formen i ugnen på 220° i ca 20 minuter eller längre, men lägg då smörpapper över så att den inte bränns.
  6. Knaperstek baconet och lägg det på hushållspapper, så att fettet rinner av.
  7. Ta ut fisken när den är klar, smaka av såsen ocn salta samt peppra lite om det behövs.
  8. Strö baconet över fisken och några basilika blad samt lite citron.torskrygg-i-ugn-med-chili

Rödlöks och tomatsalsasalsa

Ingredienser:

1 st Rödlök (tärnad), 2 st Tomater (hackad), 2 msk Färsk Basilika (hachad), 1,5 dl Creme Fraiche, 1 msk Vitvinsvinäger, 1 cm Chili

Gör så här:

  1. Lägg tomat, rödlök, chili och basilika i en skål, salta.
  2. Vänd i creme fraichen smaka av.
  3. Låt vila tills det är dags att servera.

Phu, det var verkligen godkänt, L gillade den väldigt mycket… hihi, tror inte att han hade vågat annat. Salsan kommer jag att använda till lite av varje, den var verkligen smakrik.

Nu är det bara att sätta sig och njuta efter en god middag, för i morgon kommer de små grabbarna då blir det full fart. Millian är just nu i uppfinnarstadiet, han har många idéer och lillebror hänger på.

Ha en underbar lördagskväll!

Många kramar från Birgitta

 

6 kommentarer

Kommentera
  1. Eva / Mar 4 2017 7:08 e m

    Denna rätten måste jag göra, låter supergott och bacon är ett bra tillbehör till fisk. Att laga fisk och ha goda tillbehör tycker jag också är svårt men jag har lärt mig att man inte ska krångla till det så mycket med fisk. Igår gjorde jag en fisksoppa som är så god, kunde ätit hela grytan själv – om jag varit ensam. Ska ge dig receptet vid tillfälle, påminn mig om jag glömmer.
    Idag har Julia och William varit här med sin mamma, vi var ute i skogen och grillade korv, byggde koja och lekte. Sen blev det lek inne när jag lagde mat. Båda barnen har utvecklats mycket den sista tiden, Julia som varit lite försiktig går nu ut själv och leker och tycker det är så roligt. Bra för stadsbarnen att vara hos oss på landet.
    Ha det fint med de små imorgon!
    Kram Eva

    • underbarahem / Mar 4 2017 7:16 e m

      Tetsa denna fisk den var väldigt god och blev över så vi har till veckan. Vill gärna ha receptet på din fisksoppa, soppor är det bästa som finns.
      I morgon kommer de små godingarna, deras pappa åker till sthlm och deras mamma jobbar natt. Då får vi ställa upp, det blir dagis på måndag sen hämtar vi dem och de sover över hos oss… mys.
      Idag har jag varit och gett deras hästar och får mat, rastat hundarna, det var hopptävling… givetvis så ställer man upp.
      Visst är livet underbart❤️
      Kram Birgitta

  2. Petra / Mar 5 2017 2:10 e m

    Återigen mumisga mattips här 🙂
    Ha en skön söndag.
    Kram Petra

    • underbarahem / Mar 5 2017 7:11 e m

      För ovanlighetens skull blev det fisk, tycker att det är svårt att laga.
      Ha en bra vecka!
      Kram Birgitta

  3. petrasparlor / Mar 7 2017 8:41 e m

    Men vilken spännande fiskrätt.
    Är också dålig på att laga fisk, och det blir alldeles för sällan.

    //Petra

    • underbarahem / Mar 8 2017 3:43 f m

      Säger alltid att vi skall äta mera fisk, men det blir inte av.
      Birgitta

Kommentera

KAMILLAS KAMERA -

mitt liv och mina dagar

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header och du får reda på viktig fakta. Dessutom finns det 33 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Hjärtligt välkommen hit. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket.

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

att leva sin dröm

En blogg om att följa sitt hjärta och leva sin dröm - här skildrar vi livet på Lindö och utmaningen i att bli självförsörjande på en väglös ö. ❤️

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

