Skip to content
februari 25, 2017 / underbarahem

Kyckling fylld med chili och vitlöksröra!

Oj Oj vilken himmel det har varit idag, tänk så blått det kan vara ovan molnen. För idag har det inte varit moln, helt molnfritt en stund i alla fall. Fast kallt har det varit, kollade in till växterna i växthuset och där var det varmt och skönt.

Gjorde frysskåpsrens för ett tag sedan, men det är väldigt vad fort man fyller det igen… så nu är det dax igen. Idag när vi var och handlade så blev det bara det nödvändigast, resten fick bli improvisation hemma från frysen och kylskåp.

Så idag blev det ”Kyckling fylld med chili och vitlöksröra”

Smaklig måltid!fylld-kyckling-med-rora-2

Ingredienser:

6 kycklingfiléer, 1 pst bacon eller serranoskinka

  1. Sätt ugnen på 200°C.
  2. Lägg en kycklingfilé mellan två smörpapper på en skärbräda och banka ut dem med hjälp av en stekpanna tills de är som platta skivor.

Fyllning:

20 marinerade soltorkade tomater, 1 kruka färsk basilika, 2 msk olivolja (eller olja från de soltorkade tomaterna), 1 dl chilimarinerade vitlöksklyftor

  1. Blanda samman alla ingredienser till fyllningen i en matberedare.
  2. Mixa till en grov konsistens.
  3. Fördela fyllningen på filéerna och vik ihop dem till paket.
  4. Linda baconskivor eller skinka runt och fäst med en tandpetare.
  5. Bryn dem runt om i lite smör i en stekpanna tills de fått färg och lägg dem sedan i en ugnssäker form.

Hit kan de förberedas. Sätt in i ugnen tills de är genomstekta, ca 20 minuter.fylld-kyckling-med-rora-3

Sås till kycklingen:

Rör samman 2 dl sweet chilisås med 2 dl matlagningsyoghurt och 1/2 dl tacosås.fylld-kyckling-med-roraTill detta serverade jag vitlöks och kryddblandad potatis, potatisen hade jag kokat lite.

Testade ett vin som jag inte har druckit Pinnvinet, fick det av en jobbarkompis. Tänk vilka underbara jobbarkompisar man har.

Pinnvinet:

Vinet passar bäst till skaldjur, pasta med fisk- och skaldjur, gravad lax med gravlaxsås, ljust kött, rätter med lite hetta.

Den lilla kvisten på flaskan kommer från vinterbeskärningen av samma Montepulcianovinrankor som druvorna till det röda systervinet vuxit på, därav namnet ”Dal Tralcetto” som fritt översatt betyder ”från kvisten”. Vi svenskar kallar vinet rätt och slätt för ”Pinnvinet”.

Efter detta blir det barnprogram, för vi har besök av de små godingarna M&M.

Nu önskar jag Er en mysig kväll och en härlig söndag!

Många kramar från Birgitta

6 kommentarer

Kommentera
  1. Eva / Feb 25 2017 8:09 e m

    Du är makalös på att hitta på goda rätter, du kanske skulle vara med i Mästerkockarna! Du har kokat potatisen lite men hur gör du sedan? Potatis är ett riktigt bra tillbehör men jag vill gärna variera dem.
    Fin söndag på dig!
    Kram Eva

    • underbarahem / Feb 25 2017 8:25 e m

      Det enda jag behövde köpa till rätten var den marinerade vitlöken. Jag tar små potatisar och kokar dem lite med en buljongtärning i. Sen låter jag dem svalna och lägger dem i en plastpåse där jag häller i vitlök, kryddor, ströbröd, flytande smör och ströbröd, sen blandar jag potatisen i detta.
      Ha en bra kväll!
      Kram Birgitta

  2. petrasparlor / Feb 25 2017 9:31 e m

    Inspirerande kylskåpstömning, såg riktigt gott ut.
    Mysig lördagskväll till er också.

    //Petra

    • underbarahem / Feb 26 2017 6:48 f m

      Tackar, det är kul att få ihop det till en måltid. Det enda jag köpte var en burk chilimarinerad vitlök.
      Birgitta

  3. bia / Feb 26 2017 6:05 e m

    Så mycket gott du alltid gör ;)…din man och barnbarn måste vara bortskämda vad det gäller i matväg, hihi…hoppas du får en bra och fin vecka !!
    Kram

    • underbarahem / Feb 26 2017 6:25 e m

      Det tog slut på faten och det var godkänt. Det är så kul att laga mat, fast ibland protesterar mina barnbarn… när det blir för speciell smak.
      Ha en bra vecka!
      Kram Birgitta

Kommentera

KAMILLAS KAMERA -

mitt liv och mina dagar

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header och du får reda på viktig fakta. Dessutom finns det 33 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Hjärtligt välkommen hit. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket.

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

att leva sin dröm

En blogg om att följa sitt hjärta och leva sin dröm - här skildrar vi livet på Lindö och utmaningen i att bli självförsörjande på en väglös ö. ❤️

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

