Skip to content
februari 18, 2017 / underbarahem

Skogspromenad och senare Kyckling i form med basilika/mango cremé!

Ännu en härlig lördag med promenad i skogen med de små godingarna, de är riktiga skogsmullar. Så mycket spännande vi hittar och många frågor varför, varför… Här passar vi på att ta en liten paus, allt som allt blir det en runda på 3km som de små går utan protester… älskar dessa små underbara killar.skogsmullarVi såg inga rådjur i skogen, men när vi kom hem träffade vi på dessa små sötnosar, som passade på att kalasa hos grannen. De var fyra stycken, men pappa rådjur kollade läget lite längre bort så han blev inte med på bild.tre-stycken-radjur

Hos oss blev det i alla fall kyckling till middag ”Kyckling med basilika/mango cremé”

Smaklig måltid!kyckling-med-basilikacreme-2

Ingredienser:

900 g förkokt potatis, 2 msk olivolja, salt och peppar, 4 kycklingfiléer, 4 vitlöksklyftor, 1 dl svarta eller gröna oliver, 1 ask körsbärstomater (à 250 g)

Sätt ugnen på 225˚C.

Gör så här:

  1. Blanda potatisen med hälften av olivoljan i en ugnssäker form och krydda med salt och peppar.
  2. Rosta mitt i ugnen först 10 minuter.
  3. Bryn kycklingen i resten av olivoljan i en stekpanna tillsammans med krossade vitlöksklyftor.
  4. Salta och peppra och lägg kycklingen i potatisformen tillsammans med oliverna och tomaterna.
  5. Stek ytterligare ca 10 minuter eller tills kycklingfiléernas innertemperatur är 70˚C.

Basilikacrème:

2 krukor basilika, 2 dl crème fraiche, 1 påse mangoldskott (à 65 g)

Gör så här: 

  1. Strimla basilikan
  2. Blanda med crème fraichen
  3. Smaka av med salt och peppar.

Skiva kycklingen och servera den med basilikecrèmen och en sallad med mangoldskott.kyckling-med-basilikacremeSom ni vet så gillar jag vitlök, så det blev ett antal flera än jag skrev. Vitlök är den bästa kryddan som jag vet, finns inget som jag inte gillar med vitlök.

Ha nu en underbar lördagskväll och en mysig söndag!

Många kramar från Birgitta!

8 kommentarer

Kommentera
  1. anette / Feb 19 2017 8:29 f m

    Så mysigt det ser ut. Lite komiskt att djuren inte var i skogen utan i trädgården haha.

    • underbarahem / Feb 19 2017 4:05 e m

      Ja, så är det varje vinter… de har ätit upp min murgröna som jag har vid dammen. Men det gör ingenting, den kommer igen.

  2. bia / Feb 19 2017 3:35 e m

    Så rara skogsmullar ;))….och maten ser såå god ut !!….jag blev hungrig nu!…men här blir det spagetti carbonara på mitt vis ;))
    Ha en trevlig kväll !
    Kramis

    • underbarahem / Feb 19 2017 4:08 e m

      De är väldigt duktiga på att gå, det är 3 km i skogen. När vi kommer på asfalten så kommer de på att det är jobbigt att gå… hihi.
      Det var gott och så blir det rester till veckan… toppen, så slipper man laga mat. Kommer hem ganska sent…
      Kram Birgitta

  3. Eva / Feb 19 2017 6:20 e m

    Vilken bra rätt som går snabbt att tillaga, den ska jag göra!
    Det är så roligt att vara ute med de små i naturen, man sänker blicken och upplever så mycket. Igår var Julia o Willie här hela dagen och det var trädklättring och annat kul. Sen åkte jag direkt till Arvid o Klas och passade dem på kvällen/natten. Så idag har jag tröttmössan på, det tar på krafterna att vara farmor/mormor på samma dag. Men så roligt det är att få vara med dem och att de gillar det.
    Kram Eva

    • underbarahem / Feb 19 2017 6:32 e m

      Som vanligt så tycker jag det är perfekt med alltiett rätter. Ja, vi har väldigt kul när vi är i skogen, då är de inte alls trötta men när vi kommer till asfaltvägen så är de plötsligt trötta… hihi. Men de är väldigt duktiga på att gå och hitta på saker i skogen. Oj, jag förstår att du har tröttmössan på, det var en väldigt intensiv dag för dig, men jag misstänker rolig.
      Ha en bra vecka!
      Kram Birgitta

  4. petrasparlor / Feb 19 2017 9:15 e m

    Så härligt med barn som gillar att vara i skogen. Där finns ju så mycket att upptäcka och tänk vilken bra motion det är också.

    //Petra

    • underbarahem / Feb 19 2017 9:27 e m

      Vi såg en massa spännande saker… Vi letade efter mulletrollet som deras pappa och jag fixade till i skogen när han var sex år. Det var många som gick till mulletrollet, men han talade aldrig om för någon att det var vi som gjorde det… spännande.
      Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

