Skip to content
januari 26, 2017 / underbarahem

Längtar efter att få gjuta i betong!

Idag när jag gick ut från jobbet så reagerade jag på att det var ganska ljust ute, kändes nästan som en vårkväll. Plötsligt så längtade jag efter att få gjuta, det var dåligt med den aktiviteten förra året. Så nu gäller det att börja tänka till och samla burkar i olika former, skulle vilja göra lite större prylar.

Så är det finbetongen som jag tycker blir alldeles för grovkornig, måste kolla upp det bättre och få tag på något som blir en slätare konsistens.

Detta behöver du för att gjuta i betong:

Finbetong, hink att blanda i, tillbringare till vattnet,
plast att arbeta på och täcka gjutningen med, slev eller omrörare och borrmaskin, spray askar samt plastform.

Gör så här för att gjuta i betong

Blanda betongen. Följ anvisningarna på förpackningen och blanda en liten mängd betong med vatten, lite i taget, den ska bli som en mycket fast gröt. Blanda noga i några minuter.

Fyll formen. Packa betongen ordentligt i formen, använd händerna. Slå formen mot underlaget så att all luft försvinner

Har gjort en hel del saker, vissa blir bra och vissa mindre bar… hihi.

Femtunga-och-betongkrukor3Stort-betonglöv2013

Handdukskrukorna är roliga att göra och blir väldigt fina, rabarberlövet var det första jag gjorde.

Två-små-betong-nallarBetonghandBetongstövlar-2016

Formar som man har när man leker i sandlådan är perfekta, björnarna är sådana.Handen är en dockvante och stövlarna är ett par som det var hål i och skulle slängas.

Betong-vid-entren2Betong-pallEn-bortglömd-betong-anka

Pallen blev perfekt med sits i form av rabarberblad. De små hjärtan pryder ett betongfat…Virkade-betongskålar-2014Har man spetsdukar som bara ligger i skåpet så är de perfekta att använda, de blir väldigt fina skålar.

Nu är det bara att sätta sig ner och fundera ut vad man skall göra och vilka former och modeller man skall använda. Så blir det betongen som jag måste hitta en bättre, är det någon som har något förslag.

Ha en underbar kväll!

Många kramar från Birgitta

 

7 kommentarer

Kommentera
  1. bia / Jan 27 2017 3:50 e m

    Så mycket fint du gjort !…gillar betong, men tror inte jag kommer att gjuta…men börjar man är man nog fast kan jag tänka mej !….så himla fint det blev med spetsduken !!
    Ha en fin helg !
    Kram bia

    • underbarahem / Jan 27 2017 6:38 e m

      Det är väldigt kul och jag tycker att du skall prova, man kan söra små saker. Då kan man göra små saker och det behövs inte så mycket jobb.
      Kram Birgitta

  2. Eva / Jan 27 2017 5:49 e m

    Jag har inte fastnat i betongträsket men jag känner mig lite nyfiken och sugen på att gjuta, sen är jag säkert fast. Skulle faktiskt vilja göra lite grejer till tomten vid stugan och då kan ju de små vara med och gjuta.
    Imorgon åker vi till en lantgård med Arvid och Klas, mysigt.
    Kram Eva

    • underbarahem / Jan 27 2017 6:40 e m

      Som jag sa till Bia i förra inlägget, testa det är jättekul och inte så jobbigt som det låter.
      Så mysigt, besöka djur på en lantgård… härligt. Vi skall ha de små godingarna i morgon, får se vad vi hittar på då.
      Kram Birgitta

  3. petrasparlor / Jan 30 2017 9:02 e m

    Tycker dina handukskrukor blev så fina.

    //Petra

  4. Marie Johansson / Maj 24 2017 2:09 e m

    Jag har också gjort handdukskrukor av frottehanddukar . En del har blivit bra , några mjuka och blev inte riktigt hårda . Vad gjorde jag för fel ? Mvh Marie

    • underbarahem / Maj 24 2017 5:32 e m

      Det enda jag kan tänka mig är att betongen har varit för lös. Har gjort ett antal och det har funkat… fast okej en del andra saker har inte blivit så bra… hihi.
      Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

