Skip to content
januari 3, 2017 / underbarahem

Dessa underbara tulpaner!

Vet inte vad jag skall kalla den här årstiden för, i morse var det 8° kallt och när jag åkte hem från jobbet så var det 5° varmt. Men okej det är januari och vi går mot en ljus och härlig tid som jag hoppas man kan kalla för våren, med sol och värme.

När dessa underbara tulpaner börjar dyka upp i butikerna och som man kan frossa i en tid framöver, då njuter jag.Tulpaner-tulpanerNu visar jag en bild på tulpaner i olika färger, men jag vet att hos mig kommer det att bli bara vita tulpaner… enkelspåriga jag. Fast jag måste medge att det är underbart vackert, med alla dessa färger.Tulpaner-i-glasvas3Tulpaner-höganäskrus2Tulpaner-Liber2

  1. Innan du sätter tulpanerna i vatten så gör en ny, rak snittyta med en vass kniv en centimeter upp på stjälken – använd inte en sax då det klämmer samman vattenkärlen i skaftet. Låt blommora stå kvar i plasten i minst en timme.
  2. Fyll på med kallt vatten och låt blommorna stå så svalt det går där de inte nås av direkt solljus, undvik även platser nära varma element.
  3. Ta bort all frukt i närheten av tulpanerna, de utsöndrar etylengas vilket inte är bra för blomman.
  4. Tulpanerna älskar kallt vatten så se därför till att byta vattnet ofta. När blommorna slagit ut kan du även lägga i några isbitar lite då och då, det kyler ner det rumsvarma vattnet och ger tulpanerna det kalla vattnet de älskar så.
  5. Ett annat traditionellt husmorsknep är att lägga lite potatismjöl i vattnet, det ger tulpanerna stärkelse och gör att de står bättre.
  6. Har du möjlighet så ställ vasen extra svalt under nätterna, exempelvis i närheten av fönstret eller på en veranda.
  7. Snitta gärna om blommorna efter några dagar.
  8. Tulpaner fortsätter att växa även i sin vas, blir de för bångstyriga kan du alltid snitta en bit av stjälken.

Tulpaner och semlor lite längre fram, visst är det en härlig tid att se fram mot. Fast man måste hålla på traditionerna, inte för tidigt. Stannade till vid blomsterlandet när jag åkte hem för att se om det fanns några tulpaner, får nog vänta lite till innan de är riktigt på G.

Ha en skön kväll!

Många kramar från Birgitta

4 kommentarer

Kommentera
  1. Petra / Jan 4 2017 6:12 f m

    Tulpaner är nästan ett måste när man städat ut julen.
    Ta det försiktigt om du ska ut idag. Fy vilket väglag.
    Kram Petra

    • underbarahem / Jan 4 2017 7:37 e m

      Det var väldigt halt, tur att man tar det lugnt till jobbet. Tulpaner är en underbar blomma, håller med är ett måste.
      Kram Birgitta

  2. petrasparlor / Jan 4 2017 9:13 e m

    Vilken underbar bild med alla tulpaner på. Älskar också krispiga tulpaner i alla färger.
    Men vita i Höganäskrukan var riktigt snyggt. Har en liknande kruka här hemma, så jag gör nog en copycat av den, hoppas det är ok?

    //Petra

  3. underbarahem / Jan 5 2017 3:36 f m

    Det är otroligt fint med tulpaner, som du säger krispiga och väldigt fina. Jag har flera höganäskrukor, men använder dem inte så ofta. De passar väldigt bra att ha tulpaner i…
    Ha en bra dag!
    Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

