Skip to content
november 26, 2016 / underbarahem

Smakrik förrätt och varmrätt med hetta!

Idag har vi fortsatt med julbelysning, tro det eller ej men det funkar… sladdar, sladdar överallt. Passade på att kratta lite också och fixade lite i förrådet, idag har vi hunnit med mycket.

Som vanligt blir det ett recept, det är ju lördag och något gott blir det. Idag blir det musslor till förrätt, har inte det så ofta men nu var jag sugen på musslor så fick det bli.

Smaklig måltid!

Vitlök och saffransgratinerade musslormusslor-med-saffranoverdrag

Ingredienser:

250 g musslor, 1 vitlöksklyfta, 1 dl crème fraiche, ½ pkt saffran à 0,5 g, 4 msk riven ost mager

Gör så här:

Sätt ugnen på 225°.

  1. Häll av musslorna och fördela dem i 4 portionsformar.
  2. Skala och finhacka vitlöken.
  3. Fördela vitlöken över musslorna.
  4. Rör ihop crème fraiche och saffran.
  5. Klicka det över musslorna och strö över osten.
  6. Gratinera i mitten av ugnen 10-12 min.

Lövbiff med hettalovbiff-med-hetta

Ingredienser:

400 g lövbiff, 2 rödlökar, Smör, 2½ dl grädde, 1 tsk sambal oelek, 1½ msk kinesisk soja, 1 st chili

Gör så här:

  1. Strimla köttet.
  2. Skala och skiva löken,  hacka chilin i små bitar.
  3. Vispa ihop grädde, sambal oelek, chili och soja i en gryta.
  4. Stek köttet och löken var för sig i smör i en stekpanna.
  5. Lägg ner dem i såsen.
  6. Låt koka upp några min.

Gott till couscous, pasta eller rislovbiff-med-hetta-pa-tallrikHade i extra sambal oelek jag gillar när det är lite heta, man kan även ha chili med kärnor men där gick gränsen.

Idag var det extra kul, jag provade mina nya underlägg i skinn, tyckte själv att det blev jättebra. Perfekt är bara att torka av om man spiller, kul med lite nytt.

Nu får ni ha en skön lördagskväll och en härlig söndag… hoppas på lite mera sol i morgon, det var faktiskt sagt så.

Många kramar från Birgitta

2 kommentarer

Kommentera
  1. Eva / Nov 26 2016 8:12 e m

    Hoppar nog förrätten, älskar musslor men saffran till dem klarar jag inte. Men lövbiffen ska jag göra!
    Har lämnat av lille Arvid efter två dagar, jag älskar den ungen, så mycket han lär mig. Men nu står allt hemarbete kvar som jag får ta tag i imorgon.
    Kram Eva

    • underbarahem / Nov 27 2016 5:46 f m

      Jag gillar allt som har med saffran att göra, men antingen gillar man det eller ej. Jag gillar stark mat och den här blev ganska stark, det är chilin som sätter fart på rätten. Visst är de underbara de små, mina godingar skall jag hämta idag.
      Kram Birgitta

Kommentera

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

