Skip to content
november 19, 2016 / underbarahem

Kyckling med smak av skånsk senap och dragon!

Tänk så fort dagarna går ändå, idag har det blivit lite besök i matbutiken och bus med godingarna. Har även hunnit med att vara i växthuset, till och med solen kom fram ett tag.

Idag blir det en gryta, gör oftast grytor på hösten och vintern vet inte varför tycker bara att det passar bra. Kollade in i frysen idag och upptäckte att det är bäst att använda sig av ingredienser som man har hemma… ”vad har du i din frys.

Så idag blir det en kycklinggryta med smak av grov skånsk senap, det enda jag behövde köpa var färsk dragon.

Smaklig måltid!kyckling-med-skansk-senap

Ingredienser:

st kyckling, färsk hel, st vitlöksklyftor, 250 g champinjoner små, msk rapsolja , msk Kycklingfond, dl vatten , 2.5 dl grädde, msk senap, grov skånsk, msk maizena, msk dragon, färsk hackad, 1.5 msk balsamvinäger, vit, salt och peppar

Gör så här:

  1. Grovstycka kycklingen.
  2. Skala och finhacka vitlök.
  3. Skär champinjonerna i halvor.
  4. Bryn kycklingen i hälften av oljan, tillsätt vitlök och fräs den med kycklingen. Lägg i en kastrull.
  5. Bryn svampen i resten av oljan. Lägg den i kastullen.
  6. Tillsätt fond, vatten och grädde. Koka sakta i ca 30-40 minuter.
  7. Smaka av med senap, salt och peppar.
  8. Red av grytan med lite maizena utrört i vatten.
  9. Vänd ner hackad färsk dragon och smaksätt med vinägern.kyckling-med-skansk-senap2

Servera med ugnsstekt eller pressad potatis!

Dragon i recepten är så gott, kan inte tro att någon inte gillar det… fast det finns det givetvis någon som inte gillar dragon. Egentligen skulle man givetvis ha förrätt och efterrätt, men efter varmrätten så är jag proppmätt. Så det får räcka med varmrätter på bloggen när det är en vanlig lördag, på Nyår blir det hela kittet.

Nu skall jag gå upp och se på Kalle Anka, precis vad jag har längtat efter… hihi.

Ha en härlig lördagskväll!

Många kramar Birgitta

2 kommentarer

Kommentera
  1. A House With A View / Nov 20 2016 7:26 e m

    Mmmmm, jag älskar dragon, supergott!! Även detta recept är något för mina smaklökar så tack för det🙂

    Min frys består just nu av frysta bär, bröd och lax. Jag har beställt en halv gris från en lokal bonde så snart är den fylld med lite ekologiskt kött också🙂

    Kramar aka

    • underbarahem / Nov 20 2016 8:07 e m

      Sonen har grisar som går på ett hygge, de skall slaktas och då kommer det nog att bli lite kött i vår frys också. Fast just nu är det ganska fullt, så jag försöker laga från frysen så mycket jag kan.
      Ha en bra vecka!
      Kram Birgitta

Kommentera

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

