Skip to content
november 14, 2016 / underbarahem

Äntligen är det på plats!

Nu äntligen är isolerväxthuset uppe, men kom inte och säg att det är enkelt att läsa ritningar… hihi. Det är väl ungefär som att sätta upp ett tält när man är på semester och vi är verkligen inga tältmänniskor. Men nu är det uppe i alla fall och bra blev det, hoppas att mina träd kommer att trivas där.isolervaxthus-2016-5Nu var det bara att sätta i gång, det hänger på centimetrarna när det gäller rören. Först kollade vi igenom att allt fanns med och det gjorde det. Sen var det bara att börja, flyttade ut alla växterna i snön och det var tur att det inte var minusgrader… olivträden ser inte ut att ha tagit skada.isolervaxthus-2016-6Det blev inget över, det brukar det alltid bli men saknades inget heller. Efter några missar så var det uppe och fint blev det.isolervaxthus-2016-7isolervaxthus-2016-2isolervaxthus-2016-3Det finns plats för mera växter, funderar på om jag inte skall inhandla några och spara till våren… några myrten kanske, brukar klara sig bra i lagom värme.isolervaxthus-2016isolervaxthus-2016-4Ett litet bord fick plats, bara för mysfaktorns skull eller så kan jag ställa kaffekoppen på det när jag är i växthuset och grejar. Jag skall gå ut i växthuset en stund och bara njuta av vad vi har pysslat med idag. Samtidigt skall jag fundera ut vad jag skall pyssla med fram till jul, kan bli svårt att göra mosshjärtan nu när snön ligger kvar och det är fruset.

Nu önskar jag Er en underbar kväll!

Många kramar från Birgitta

10 kommentarer

Kommentera
  1. Eva / Nov 14 2016 7:34 e m

    Isolertältet har jag sett hos någon annan också, det är nog himla bra för att övervintra växter. När jag någon gång blir klar i mitt växthus ska jag också ha ett tält, vissa växter mår bättre av att stå där än inne i värmen.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    • underbarahem / Nov 14 2016 7:39 e m

      Jag gjorde ett eget varje höst, men nu tröttnade jag och beställde ett. Det var väldigt svårt att få till tak och dörr, annars använde jag bubbelplast. Det har funkat även fast det har varit 20 grader kallt, hoppas att detta är lika bra.
      Kul med hyllor så att man kan utnyttja hela tältet.
      Ha en bra vecka!
      Kram Birgitta

  2. bia / Nov 14 2016 8:56 e m

    Ja, ditt växthus är en aning större än mitt, hihi…fast jag har mitt bara som ett litet uterum att
    mysa till i under våren och sommaren, fram till hösten ;)….fast nog skulle jag vilja ha ett riktigt rejält ett…som ett orangeri !!!!….men det får jag nog bara drömma om😉
    Ha en fin vecka !!…här är det nu snöblandat regn, såå trist !
    Kramis

    • underbarahem / Nov 15 2016 3:07 f m

      Måste erkänna att jag odlar inte så mycket i det, bara sådant jag har när jag lagar mat… ruccola, basilika, persilja, kinesisk vitlök, gurka, sen ställer jag in lite krukor med tomater och physalis. Det låter en hel del, men det är inga stora plantor.
      Tänk att ha ett orangeri som är vinterbonat, det får vi nog drömma om… hihi.
      Ha en bra vecka!
      Kram Birgitta

  3. Helen / Nov 15 2016 9:37 f m

    Hejsan!
    Så fint du har fixat för dina övervintrade växter.
    Mysigt att kunna gå ut i växthuset för att pyssla eller bara andas i under vintern.
    Snyggt litet kaffebord och grisarna var ju bara för söta.

    Önskar dig en toppendag!

    • underbarahem / Nov 15 2016 6:41 e m

      Tackar, har varit ute i kväll och fixat lite skall börja pyssla i växthuset.
      Ha det bra!
      Birgitta

  4. petrasparlor / Nov 15 2016 9:16 e m

    Men så snyggt och prydligt det blev.
    Du har sådan ordning och reda.

    //Petra

    • underbarahem / Nov 16 2016 3:14 f m

      Det var ett väldigt smidigt växthus, alltid lite pilligt när man skulle sätta upp det…
      Birgitta

  5. Petra / Nov 16 2016 11:39 f m

    Det ser så himla mysigt ut. Hade gärna stått där och pysslat🙂
    Ha en fin dag.
    Kram Petra

    • underbarahem / Nov 16 2016 5:44 e m

      Funderar att anmäla mig till Cramers blommor de skall ha julpyssel, det blir i lite större växthus.
      Birgitta

Kommentera

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

