Skip to content
september 5, 2016 / underbarahem

Testar hemlagad rödbetsjuice!

Jag gillar verkligen hösten, speciellt när det är ett sådant väder som idag. Vi har fixat i trädgården varit och slängt skräp, så mycket man samlar på sig. Nu är allt ogräset och mossan runt stenarna vid växthuset borta, jag njuter när jag ser detta… men det känns både i knä och rygg på L och mig. Även denna stenläggning har mina söner lagt, härligt när man får sådan bra hjälp… eller så tröttnade de på mitt tjat, hihi.Baksidan-på-växthuset-2016Baksidan-på-växthuset

Passade på att köpa ganska mycket rödbetor och morötter när jag var till affären, dricker ett glas rödbetsjuice varje morgon men köper den färdig… den är dyr.

Rödbetsjuice är hetare än någonsin. 

Man vet till exempel att rödbetsjuice kan öka uthålligheten, vilket kan vara avgörande i sporter med små marginaler.
Det sänker även blodtrycket, motverkar proppbildning, minskar risken för demens och ökar blodcirkulationen. 
På grund av sin förmåga till det sistnämnda ska juicen nu även testas på personer med fibromyalgi.

Det känns som om det är värt att testa detta och inte nog med det rödbetor är väldigt gott också… mammas alla rätter med rödbetor, mums. Sagt och gjort fram med alla prylarna, jag har ingen råsaftscentrifug men det löste sig ändå.Rödbetsjuice

3 st rödbetor, 2 st medelstora morötter, 1 st äpple – kan uteslutas, 0.75 dl vatten, citron- eller limesaft efter smak
  1. Tvätta rotfrukter och äpple ordentligt och skala.
  2. Kör i juicecentrifug.
  3. Blanda i lite vatten och även citrussaft om du vill ha syrligare smak.
  4. Servera kall
  5. Rödbetsjuicen håller ett par dagar i kylen.

Nu blir det ett hopp in i duschen, sen ett glas rödbetsjuice på altanen eller varför inte en stund vid dammen… jobbardag i morgon.

Ha en skön måndagskväll!

Många kramar Birgitta

4 kommentarer

Kommentera
  1. Milla / Sep 6 2016 9:10 f m

    Åh vilket bra tips. Jag som köper rödbetsjuicen svindyrt för 45 kr/flaska (utspätt) på hälsokost..! Råsaftcentrifug har jag dessutom!! Och odlat mina egna betor (som visserligen är uppätna..).

    Tack för tips!

    • underbarahem / Sep 6 2016 5:22 e m

      Då är det bara att sätt igång, det tar inte lång stund.
      Skall nog köpa en råsaftscentrifug, har flera köksprylar men inte det… hihi.
      Lycka till!

  2. petrasparlor / Sep 7 2016 6:42 e m

    Spännande med rödbetsjuice. Har aldrig provat, men det kanske man skall göra.

    /Petra

    • underbarahem / Sep 7 2016 7:07 e m

      Det är faktiskt riktigt gott och gör det nytta så är det ännu bättre.
      Birgitta

Kommentera

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

