Skip to content
augusti 30, 2016 / underbarahem

Har du en gjutjärns gryta, testa då detta brödrecept. Ett super gott bröd!

Just nu känner jag för att baka, men det skall vara matbröd just nu inget sött bröd. Så det får bli ett gjutjärnsbröd, det är matigt och mycket smak. Inbillar mig att det är nyttigt också, man kan ju stoppa i lite extra nyttiga saker. Jag gillar verkligen detta brödet, så gott så gott. Gjutjärnsbröd6 dl vatten, 1 bit jäst stor som en ärta, 1 msk salt, 2 msk honung, 625 gr vetemjöl (en del kan ersättas med grovt  mjöl, beroende på hur mörkt mjöl man vill ha), 1 dl solrosfrön att strö i grytan vid gräddning (kan ersättas med havregryn eller andra typer av frön) 

Dessutom: Valfri smaksättare: pinjenötter, pumpafrön, rivna morötter, russin eller kryddor.

1. Rör ihop jäst eller vatten.

2. Tillsätt salt, honung och mjöl och rör ordentligt med en träslev.

3. Tillsätt smaktillsatserna efter tycke och smak. Degen skall vara mycket mjuk och fuktig.

4. Ställ degen att jäsa över natten ( minst 12 timmar). Vänd sedan degen 3-4 gånger med en träslev och låt den jäsa i bunken ytterligare ett par timmar.

5. Placera gjutjärnsgrytan på ett galler i ugnen och sätt ugnen på 250°. När ugnen och grytan är varm, strö solrosfrön i botten av grytan. Häll den mjuka degen direkt från bunken och ner i den varma grytan.

6. Baka först brödet i ugnen i 30 minuter med locket på, tag sedan bort locket och baka brödet i ytterligare 15 minuter utan lock. Passa så att det inte bränner…

Gjutjärnsbröd2Bakduken som jag har över brödet har min mamma sytt och broderat. Ibland undrar man hur de hann med allt sådant, broderade förr men nu hinner jag inte. Fast egentligen borde man hinna, med alla hjälpmedel som finns nu för tiden. Nej, nu skall jag inte fundera över detta utan ta mig en ljummen nybakad macka.

Ha en skön kväll!

Många kramar från Birgitta

6 kommentarer

Kommentera
  1. petrasparlor / Aug 30 2016 8:45 e m

    Blev också sugen på att baka, så här blev det tunnbröd på rågflingor. Var inte heller sugen på att baka något sött.
    Skulle gärna vilja prova att baka grytbröd, men inte kommit till skott ännu🙂

    //Petra

    • underbarahem / Aug 31 2016 2:20 f m

      Det är väldigt saftigt och gott👍
      Birgitta

  2. Felix / Aug 30 2016 9:53 e m

    Det ser ju gott ut! Förr hade de inga datorer och Internet som tog en massa tid…😉
    Hälsningar, Elisabet

    • underbarahem / Aug 31 2016 2:31 f m

      Du har nog rätt, det är nog för mycket sådant. Bättre att gå ut i växthuset och njuta av allt det som växer.
      Ha det bra!
      Birgitta

  3. Eva / Aug 31 2016 5:52 e m

    Spännande att prova ditt bröd, det får bli när hösthelgerna kräver innepyssel, än så länge köper jag mitt bröd i ett lokalt bageri.
    Roligt att du har din mammas bakduk, ja, det var före internets tid, då handarbetade man och var social på riktigt. (Men jag gillar bloggandet.)
    Kram Eva

    • underbarahem / Aug 31 2016 5:55 e m

      Håller med dig, jag gillar verkligen bloggandet… kommer nog att hålla på ett tag till.
      Kram Birgitta

Kommentera

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

