Skip to content
augusti 25, 2016 / underbarahem

Plantering av äppelkärnor och Physalis!

Vilken underbar dag det har varit idag eller rättare sagt hela veckan. Typiskt när man jobbar, men det är väl okej bara solen skiner och det är fortfarande sommar. Hoppas på en lika härlig helg, kan bli en tur till Hofsnäs och sportvagnsträffen.

Var tvungen att titta till växthuset när jag kom hem från jobbet, efter en så varm dag så fick blommorna en välbehövlig dusch.Begonia-och-olivplantaPå bilden blev det en blandning av begonia och ett egenodlat olivträd. Synd bara att olivträden växer så sakta, i alla fall till en början. Detta olivträd planterade jag förra året, fast då var det bara en liten kvist.Physalis-2016Brukar alltid sätta Physalis men i år glömde jag det, fick bli en tur till Cramers och köpa en liten planta. Tur att det är bra växtkraft i den plantan, för på några veckor har den blivit stor med många frukter.

  1. Gyllenbär behöver en solig, varm och skyddad plats för att bären ska utvecklas bra.
  2. Jorden bör vara väldränerad, mullrik och fuktighetshållande, till exempel Blomsterlandets Planteringsjord.
  3. Vattna hellre lite och ofta än sällan och mycket, physalisplantan tål inte att stå i vatten.
    Plantan har inte särskilt stora behov av näring.

PlanteringsstegeHar en gammal trästege som är perfekt att ställa små plantor på som skall växa och sedan planteras ut. När jag var liten så planterade min farfar en äppelkärna den växte och blev stor, det kom även äpplen på den… fast de var inte goda, väldigt sura. Nu har Millian och Milton planterat äppelkärnor tillsammans med deras farfar… underbart tycker jag.

Det är inte svårt alls att få en äppelkärna att gro: ta en kruka och blomjord, peta in kärnor och håll varm och fuktig. Inom någon vecka kommer det upp plantor som du senare kan plantera om i större krukor allt eftersom plantorna växer. När de har vedartade stammar efter några år, kan du plantera ut dina små träd. 

Detta var lite om Physalis och plantering av äppelkärnor, det är bara kul att se när det växer, tycker jag.

Nu önskar jag Er en härlig torsdagskväll!

Många kramar från Birgitta

2 kommentarer

Kommentera
  1. Petra / Aug 26 2016 7:00 f m

    Så mysigt det låter att barnbarnen har planterat med farfar. Underbart.
    Ha en fin fredag.
    Kram Petra

    • underbarahem / Aug 26 2016 6:31 e m

      Skall plantera om dem var för sig och hoppas på att de växer. Sen kan vi plantera dem hemma på gården, om de är som jag så tänkte jag ofta på farfar när jag såg mitt äppelträd.
      Kram Birgitta

Kommentera

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

