Skip to content
augusti 21, 2016 / underbarahem

Lite höstkänsla är det i alla fall!

Nu känns det att hösten är på väg,man har lust att fixa inne. Idag blev det lite nytt på vardagsrums bordet, lite gamla flaskor och gräs från trädgården… perfekt. Brickan som jag har på bordet gillar jag, så det fick bli lite nytt på den.Flaskor-gräs

Men det blev även lite nytt på bordet ute vid entrén, fast jag kör med vita kryss förut hade jag vit lavendel.Kryss-i-korgenKryss-i-korgen2De små grisarna har jag haft hela vintern och sommaren, tycker att de pryder sin plats. Den här sommaren har jag inte gjutit någonting, känner att lusten inte har varit så stor för gjutning.

Upptäckte att det är dax att inventera ljusförrådet, det är nästan slut på alla sorters ljusen och det måste man ha både ute och inne nu när hösten närmar sig.Betong-ljusstakeTill denna gjuteflaska hittade jag ljus på Blomsterlandet till ett bra pris, så nu är det bara att leta runt för det går åt många under hösten och vintern.

  1. Ett stearinljus blir inte krokigt när det utsätts för höga temperaturer så som sol och värme. Dess höga smältpunkt förhindrar detta.
  2. Det är en miljöprodukt – en förnyelsebar råvara.
  3. Sotar betydligt mindre än andra ljus då det inte innehåller paraffin (d v s olja).
  4. Brinner med stor och klar låga.
  5. Bättre brinnegenskaper än andra ljus, då man bland annat har anpassat veken efter respektive ljus storlek.
  6. Eventuellt spill från ljuset (tex på en linneduk) försvinner efter tvätt vid 60 grader (gäller ofärgade ljus)
  7. Vid släckning av stearinljus förekommer det ingen efterglöd eller rök.

Nu tänker jag sätta mig ner och tända de få ljusen jag har och njuta av söndagskvällen, ni får också ha det underbart.

Många kramar från Birgitta

9 kommentarer

Kommentera
  1. Regina / Aug 21 2016 4:37 e m

    Hemskt att behöva känna höstkänsla redan nu, man märker ju att det blir mörkare på kvällarna. Jag vet att många gillar hösten, men det gör inte jag. Vad fint du gjort inne och ute!
    Kram,
    Regina

    • underbarahem / Aug 21 2016 5:34 e m

      Det är bara höstkänsla en liten stund, i eftermiddag kom solen och det blev väldigt varmt. September och oktober kan vara väldigt fin☺️
      Kram Birgitta

  2. petrasparlor / Aug 21 2016 8:19 e m

    Du fixar så fint både inne och ute.
    Och tack för påminnelsen, dax att inventera ljusförrådet🙂

    //Petra

    • underbarahem / Aug 21 2016 8:37 e m

      Tackar, ja det är bäst att se efter ljusförrådet… hihi.
      Birgitta

  3. Petra / Aug 22 2016 6:26 f m

    Usch ja, tyvärr går det mot hösten. Jag är inte redo.
    Så fint du har. Underbar korg med blommor i.
    Ha en fin start på veckan.
    Kram Petra

    • underbarahem / Aug 22 2016 5:14 e m

      Samma här, fast idag måndag har det varit skönt. Det blir nog många varma dagar till innan hösten.
      Kram Birgitta

  4. bia / Aug 22 2016 1:27 e m

    Så fint du har gjort på alla bilder du visar ;))…såg att det skulle bli varmare,,,nästan högsommar värme i södra delarna av landet. Vi åker till Mallis på lördag ska bli skönt…sen tar man höst😉
    Kram bia

    • underbarahem / Aug 22 2016 5:16 e m

      Tackar, plockade fram lite korgar som jag inte använt i sommar… bra att ta till.
      Ha en underbar semester!
      Kram Birgitta

  5. Eva / Aug 22 2016 6:04 e m

    Särskilt morgon och kväll är det lite höstkänsla, det är klarare luft. Jag gillar det stort!
    Så fint på dina bord, grässtrå i flaska är så enkelt och fint. Tittade idag på mitt ljusförråd idag och det var skralt så nu blir det inköp – och givetvis stearin.
    Ha det fint!
    Kram Eva

Kommentera

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

