Skip to content
juli 13, 2016 / underbarahem

Nu börjar Zilga och Sukribe att mogna!

Gjorde min vanliga tur i trädgården när jag kom hem från jobbet, givetvis gick jag in i växthuset. Döm om min förvåning när jag fick se att vindruvorna hade börjat att bli blå, det är faktiskt ganska tidigt.Vindruvor-2016-juliMitt emot de blå vindruvorna har jag gröna som smakar väldigt sött, lite smultronsmak tycker jag. Nu får jag ta tag i och gallra bort lite löv. då mognar de ännu fortare. Det blir perfekt för nästa vecka har jag semester, då blir detta nummer ett på listan.

Vindruvor-juli-2016Växthus-vindruvor-2016-juliZilga: Är kraftigt växande och ger små, blåa, söta druvor i stora klasar

Sukribe: Får kryddiga, gröna druvor, bra till gelé

Staketdruvorna ger små, nätta druvor med ett tjockt skal och med frisk, fruktig arom och ”vild” smak som vinkännare kallar för ”foxy”. De flesta är inte så söta som vanliga druvor, och kanske inte så jättepopulära som just bordsdruvor, även om många är tillräckligt söta för att kunna ätas direkt från stocken. Egentligen skulle det heta trädgårdsvin, inte staketvin.

Visst är det ljuvligt, när man kan plantera sådana härligt goda växter som vindruvor. Snart kan vi skörda och då vet jag två som kommer att bli glada… Millian och Milton.

Ha en skön onsdagskväll!

Många kramar från Birgitta

4 kommentarer

Kommentera
  1. Eva / Jul 14 2016 6:18 e m

    Ja, de gula blommorna heter praktlysing!
    Underbart i ditt växthus! När jag får städat klart och fixat i växthuset ska jag också ha druvor så jag sparar ditt tips. Undrar om man kan sätta druvor på hösten?
    Kram Eva

    • underbarahem / Jul 14 2016 6:57 e m

      Man planterar dem helst på våren, för att de skall etablera sig. L har rensat bort lite rankor och blad idag, så nu skiner solen lättare in.
      Snart är det helg!
      Kram Birgitta

  2. Petra / Jul 15 2016 8:14 f m

    Så mysigt det ser ut. Jag vill också ha ett växthus. Och ditt är bara så fantastiskt.
    Ha en toppenfredag, Birgitta.
    Kram Petra

    • underbarahem / Jul 15 2016 5:57 e m

      Det är underbart med växthus, har man möjlighet så skall man skaffa ett. Om jag skulle ha det för att odla till husbehov så skulle jag nog inte överleva… hihi. Nu får vi vänta och se vad vindruvorna har att ge…
      Ha det underbart!
      Många många kramar från Birgitta

Kommentera

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

