Skip to content
juli 9, 2016 / underbarahem

Bearnaise gratäng, champinjonstuvning och fläskytterfilé!

Äntligen ser vädret ut att bli lite bättre, idag har det varit sol nästan hela dagen. Det sedvanliga handlandet på lördagsförmiddagen har det blivit, kanske är jag lite konstig men jag tycker att det är kul att handla mat. Satte ihop en matsedel på fredagskvällen, kollar vad jag har hemma och försöker att göra något av det. Idag hade jag fläskytterfilè i frysen, några burkar champinjoner och bearnaisesås i skåpet där jag har torra varor. Då fick det bli detta…

Bearnaise gratäng med champinjonstuvning och ytterfilé! Bearnaisegratinerad-fläskytterfilè2016

Smaklig måltid!Bearnaisegratinerad-Fläskytterfilè2016-2

900gr fläskytterfilé, 1/2 tsk salt, 1 krm peppar, 2 msk smör

Fyllning:

champinjonstuvning, persilja, vitlök

Garnering:

1 påse bearnaisesås, 3-4 msk riven ost

Gör så här:

  1. Gnid in köttet med salt och peppar.
  2. Stick in en köttermometer så spetsen kommer mitt i köttet.
  3. Lägg det i en liten långpanna.
  4. Pensla med flytande smör.
  5. Stek i 125° till termometern visar 55°C.
  6. Låt köttet svalna.
  7. Skär det i skivor.
  8. Bred champinjonstuvningen smaksatt med finklippt persilja mellan skivorna.
  9. Lägg samman filèn som om den vore hel på ett ugnssäkert serveringsfat.

Garnering:

  1. Tillaga såsen enligt förpackningen.
  2. Bred den över köttet.
  3. Strö på osten.
  4. Gratinera i 225° eller tills köttet är genomvärmt och ytan fått färg.
  5. Till detta serverade jag klyftpotatis och en sallad.

Bearnaisegratinerad-fläsytterfilè-på-tellrikDet blev väldigt gott, men det är svårt att skriva recept när man skall ge rätta mängden på ingredienserna. Ni måste ha överseende med mig, jag gillar vitlök så det kan nog bli lite för mycket. Vi tycker ju lite olika, så det jag gillar kanske någon annan inte gillar… då får man ta något annat.

Ett tips: lite socker eller flytande honung i maten tar fram den goda smaken lite extra… jag använder flytande honung.

Nu skall jag gå upp till de små godingarna, för de sover över i natt också. Det är mycket att göra på en gård stor som liten, så deras mamma och pappa har mycket att stå i. Just nu är det huset som får sig en makeover och då är det bra om småttingarna håller sig undan… så de inte fastnar i någon spik.

Ha en underbar kväll och en härlig söndag!

Många kramar från Birgitta

 

4 kommentarer

Kommentera
  1. Eva / Jul 9 2016 5:48 e m

    Så skönt för killarnas föräldrar att de har er till hjälp, och killarna gillar det säkert också!
    Tack för ännu ett enkelt och gott recept!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    • underbarahem / Jul 9 2016 5:58 e m

      Det är mycket att göra på en gård och det kan hända mycket med små killar som springer omkring. Så vi ställer gärna upp och jag tycker att det är kul att hitta på saker och lite bus.
      Ha det bra!
      Kram Birgitta

  2. petrasparlor / Jul 9 2016 11:42 e m

    Mums, ser riktigt gott ut.

    //Petra

    • underbarahem / Jul 10 2016 5:19 f m

      Enkelt är gott, tog inte lång tid att göra. Den längsta tiden var i ugnen…
      Ha en bra söndag!
      Birgitta

Kommentera

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

