Skip to content
juni 8, 2016 / underbarahem

Den är inte vacker, men kul!

När jag åkte hem från jobbet idag, så funderade jag på om jag skulle åka in till Blomsterlandet i Lockryd. Jag behövde inte fundera, bilen svängde in automatiskt. Hade inte en aning vad jag ville ha, så jag tog en promenad runt i växthuset. När jag inte hittade någonting så tänkte jag att det var bästa att fortsätta hemåt.

Men givetvis så fastnade jag vid en vagn med kaktusar, den stod strategiskt placerad i min väg. Hm, en kaktus på altanen vore inte helt fel och nu när det är så varmt, givetvis så började jag leta efter vilken jag ville ha och hittade en.kaktus-juniNär jag placerade den på altanen ser den ut som om den säger, hjälp vart har jag kommit… kan det här bli bra. Men jag övertygade den om att jag skulle sköta om den på bästa sätt, så att den kan växa och blomma så fint.

Opuntia ficus indica, brukar kallas indiska fikon eller fikonkaktus, är en stor kaktus kan växa till storleken av ett litet träd. Det är infödda till torra delar av Nord- och Sydamerika och kommer att växa både höga och låga höjder. Opuntia ficus indica producerar färgglada blommor som följs av ätbar frukt.

Opuntia ficus indica har stor, 10 till 20 tum, ätbara kuddar som ser slät men har små, suddiga fläckar som inte är bekväma att kontakten med bara händerna. Bildar en stam som kaktusen mognar, från vilken ny tillväxt utvecklar till en träd-liknande form. Under våren och sommaren visas rosa, röda, gula eller orange blommor längs kanterna av kuddar. Blommorna följs snart av 3 till 4 tum långa gröna frukt som vänder lila fullmogen frukt.

Opuntia ficus indica är bäst på en plats som är mycket varm och torr under sommaren och skyddas från cool vintervindarna. Full sol större delen av dagen är avgörande. Jord som inte rinna av väl kommer snabbt visa sig vara ödesdigert för denna kaktus. Opuntia ficus indica är härdig i U.S. avdelning av jordbruk zoner 8b-10–växten skadas av temperaturer som sjunker under 15 grader Fahrenheit.

Denna kaktus kräver mycket lite vård. Enstaka extra vattning under den första växtsäsongen är nödvändigt en eller två gånger varje månad, såvida inte har skett betydande nederbörd. När upprättats behövs vattning inte om inte förhållandena är extremt torrt. Foder med en hög halt av kväve gödselmedel om du planerar att skörda kuddar. Om inte, mata med 0-10-10 gödselmedel en gång varje månad under hela året att uppmuntra riklig Blom. Beskärning är inte ett krav, men kan göras för att styra storleken på kaktus.Kaktus-Opuntia-Ficus-indica

Nu blir det ännu en växt som skall få plats i växthuset, för fikonträden ser ut att bli väldigt stora i år. Börjar denna kaktus att växa så kommer det att bli trångt i växthuset under vintern.
Visst är det härligt med sommar och alla fina växter som finns, jag njuter när jag kan gå omkring och se allt som växer.
Nu vankas det pytt i panna på helgens rester, får se vad L har blandad ihop.
Ha en underbart skön kväll!
Många kramar från Birgitta

2 kommentarer

Kommentera
  1. petrasparlor / Jun 8 2016 9:51 e m

    Så snygg kaktus, och den ser ut att trivas bra på sin soliga plats.

    //Petra

    • underbarahem / Jun 9 2016 2:33 f m

      Hoppas att den inte har frusit i natt, det har bara varit 2 grader varmt. Kanske skulle ha lagt en filt om den… hihi.
      Ha det bra!
      Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

