Skip to content
maj 19, 2016 / underbarahem

Blommande prydnadsapel och hemlig trädgård!

Tänk bara solen tittar fram så härligt det känns, satte mig på altanen en stund när jag kom hem… höll på att somna i solen. Så det fick bli en tur till dammen, ge fiskarna mat och givetvis så tittade jag till växthuset.

Jag har ett träd utanför växthuset som brukar blomma underbart med vita små blommor… först är knopparna röda. det verkar bli lika fint i år, hela trädet är fullt av röda knoppar.Träd-vid-växthus-maj-2015Just nu ser det ut så här, men om några dagar så ser det ut så här…

Prydnadsapel:

Föredrar sol, men tolererar även halvskugga. Inga stora krav på jordmån, men trivs bäst i näringsrik, väldränerad jord. Växer oftast villigt överallt, utom om jorden är mycket fuktig eller extremt torr. Prydnadsaplar är inte särskilt näringskrävande, men uppskattar en omgång med fullgödsel eller naturgödsel på våren. Det några år gamla trädet klarar sig ofta bra på egen hand, medan det nyplanterade kräver regelbunden vattning, låt det i varje fall aldrig torka ut.

Blommande-träd-2015Bakom växthuset har jag ingången till den hemliga trädgården… Millian tycker att det är väldigt spännande, undrar vad som finns där bakom??

Förra sommaren så brydde sig inte Milton om dörren han var bara lite över året då, i år så får vi se vad han tror att det kan finnas bakom denna dörr.Hemliga-trädgårdens-dörr-Millian-2015

Det är alltid kul med spännande saker, det sätter fart på fantasin. När jag berättade för grannen om den hemliga trädgården, så skrattade hon… det är hennes trädgård som är där bakom:-)

Nu skall jag njuta en stund till på altanen innan det är dax att gå in, det är en jobbardag till sen är det helg.

Ha det underbart!

Många kramar Birgitta

 

2 kommentarer

Kommentera
  1. Mona / Maj 20 2016 7:26 e m

    Åh, vad vackert med prydnadsapeln o att de röda blomknopparna sen blir vita….klart att det är spännande vad som kan finnas bakom en dörr när man är liten kille
    o nyfiken. Ha en skön o fin helg!
    kram Tibbe-Hill

    • underbarahem / Maj 20 2016 7:30 e m

      Ja, det lilla trädet är väldigt vackert. Läste en bok för många år sedan som hette ”Den hemliga trädgården” en underbar bok och som jag vill dela med mig till mina små barnbarn.
      Ha en härlig helg!
      Kram Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

