Skip to content
april 25, 2016 / underbarahem

Alltid en liten början med växtligheten i växthuset… trots snöväder.

Vad är detta, det är så isande kallt så man behöver vantar på. Nu kan det väl inte bli sämre, nu kan det bara bli bättre och bättre.

Det är ett tag sedan jag stannade till vid växthuset, idag kände jag att det behövdes. Vill så gärna börja att köpa blommor, men det törs man inte än… men några kryddor kan man väl köpa, eller?Myntor-tre-styckenTre-myntor

Det fick bli chokladmynta:

Är en kryddväxt som du bäst odlar i en lite större kruka, då den har en tendens att sprida sig. Placera krukan soligt och håll den lätt fuktig men inte blöt. Du kan sedan ta in hela krukan i ett frostfritt men ljust och svalt utrymme över vintern. Vattna den där då o då så den inte helt torkar ut.

Chokladmynta har små rundade, glänsande mörkgröna blad som har en tydlig doft av choklad och mint. Du kan använda bladen som smaksättning i bakverk, till godis, efterrätter och te etc där du vill ha chokladsmak.

Ananassalvia:

Är en smakrik krydda med smak av ananas. Kryddan passar bra till feta fläsk- och kötträtter och tillsammans med ananassmaken passar den även till rökt såsom makrill, ål mm. Den kan blomma med små, vackert klarröda blommor på senhösten, om man tar in växten innan frosten tar den. Plantan vill ha näringsrik och väldränerad jord. Gödsla hela säsongen. Håll jorden fuktig inte blöt. Den är flerårig men klarar inte våra vintrar, utan måste vinterförvaras frostfritt.Busktomat-Totem

Busktomat Totem:

Perfekt att odla i kruka på en balkong eller altan. Tidig, mycket söt och aromatisk tomat. Frukterna blir cirka 4 cm i diameter. Placera soligt och skyddad från vind. Trivs i porös, närings- och humusrik, varm jord. Stort behov av vatten.

Detta fick bli en början på min odlingssäsong, men det kommer mycket mera. Är lite lat och köper uppdrivna växter, eller rättare sagt platsen finns inte att förvara plantor inne som man sår själv.

Just nu är det klarblå himmel och sol, det lilla som syns av solen innan den går ner. Skall gå ut och bädda om mina plantor med fiberväv, så att de inte fryser i natt.

Ha en skön kväll!

Många kramar från Birgitta

6 kommentarer

Kommentera
  1. petrasparlor / Apr 25 2016 6:46 e m

    Kan inte mer än att hålla med dig Birgitta, Vad är det för väder?

    Ser att du har ett likadant citrusträd som jag. Skrev precis på bloggen om att jag syltat in frukterna.
    Kryddorna du köpt lät riktigt spännande, måste ju dofta och smaka ljuvligt.
    Lycka till med årets odlingssäsong.

    //Petra

    • underbarahem / Apr 25 2016 6:52 e m

      Det har jag inte provat, det är ganska mycket frukter.
      Birgitta

  2. Christine / Apr 26 2016 5:37 e m

    ja fyhundan vilket väder.. här vräker snön ner nu o det blåser så kallt…Jag har inte satt ett ända frö i år, det vill ju inte bli till nått då man inte har ett växthus..o sen har jag samma problem , var skall man ha dem om man har dem inne för att driva opp frö…nä jag får nöja mej med de perenna blommor jag har..det är ju mycket jobb med dem oxå om man tänker på all rensning av ogräs. Ha de bra!!

    • underbarahem / Apr 26 2016 6:13 e m

      Kylan och blåsten har fortsatt hela dagen, man vill verkligen krypa upp i fåtöljen med en varm filt.
      Var ute i växthuset och tittade till mina kryddor och så stoppade jag om dem extra med fiberväv. Än så länge ser de ut att må bra.
      Hoppas nu på att helgen skall visa sig från sin bästa sida, med sol och värme.
      Ha det bra!

  3. Eva / Apr 26 2016 6:30 e m

    Ja, jösses så kallt det är men det håller igen lite på våren så man hinner med, jag gillar inte när allt exploderar på en dag.
    Jag har alltid de kryddorna som du beskriver, köper nya varje år, har varken tid eller plats att driva upp en massa plantor. Men jag har sått en tomat som man kan ha inne på fönsterbrädan året om, hoppas jag klarar den.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    • underbarahem / Apr 26 2016 6:48 e m

      Hoppas att kryddorna klarar sig i växthuset, har ingen lust att ha dem inne. Låter kul med en tomatplanta hela året runt, hoppas att du klarar den… det är alltid kul med lite ovanliga plantor.
      Ha det bra!
      Kram Birgitta

Kommentera

KAMILLAS KAMERA -

mitt liv och mina dagar

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header och du får reda på viktig fakta. Dessutom finns det 33 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Hjärtligt välkommen hit. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket.

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

att leva sin dröm

En blogg om att följa sitt hjärta och leva sin dröm - här skildrar vi livet på Lindö och utmaningen i att bli självförsörjande på en väglös ö. ❤️

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

