Skip to content
april 16, 2016 / underbarahem

Kyckling i ugn med cola!

Lördag och vädret har faktiskt varit ganska bra, suttit på altanen med ett korsord… härligt. Har bestämt mig för att använda så mycket som möjligt av de ingredienser som jag har hemma när jag lagar mat. Så idag var det cocacola som behövde inhandlas, resten fanns hemma. Så det blev kyckling i ugn med cocacola… Det blev även en förrätt med fetaost, fast den var jag tvungen att köpa hade ingen hemma.

Våra middagsgäster i dag var de små godingarna Millian och Milton, de tycktes gilla maten för tallrikarna var alldeles tomma när de var färdiga.

Smaklig måltid!

Feta-ost-i-ugn

Förrätt:

Fetaost i ugn

200 g Feta Original , 1 msk Olivolja Original Extra Virgin, Oregano

1. Lägg hela Fetaosten i folie, lägg på tomatskivorna och häll sedan över olivoljan.

2.Vik ihop folien och lägg den i en ugnsform i 225 grader i 15-20 minuter.

3.Strö över oreganon innan anrättningen serveras.

Kyckling-med-cola

Varmrätt:

Kyckling i ugn med cola!

1,5 dl coca-cola, 2 msk japansk soja, 3 st vitlöksklyftor, pressade, 1 dl tomatpuré, 1 msk whiskey, 2 msk färsk timjan, finhackad, 2 tsk råsocker, 2 msk olivolja, 1 tsk Salt,  Grovmalen svartpeppar, 600 g kycklinglårfilé, 12 st steklökar eller 1 gul lök, 150 g små champinjoner

  1. Blanda coca-cola, soja, vitlök, tomatpuré, whiskey, timjan, råsocker, olivolja, salt och grovmalen svartpeppar till en sås.
  2. Lägg kycklinglårfiléerna i en smord ugnsfast form. Häll över såsen.
  3. Ugnsstek kycklingen i 225 grader i ca 30 minuter.
  4. Skala under tiden steklökarna. Om du använder vanlig gul lök, skala den och skär den i klyftor.
  5. Dela champinjonerna i halvor.
  6. Tillsätt lök och champinjoner efter halva stektiden.
  7. Stek färdigt kycklingen och strö på lite mer svartpeppar när den är ute ur ugnen.

Kyckling-med-cola-på-tallrikTill detta serverade jag kraschad potatis som var penslad med olja och vitlök och givetvis en sallad.

Nu är det lite lek med lego innan vi går upp och tittar på tåget Thomas, det är de små godingarnas favorit program. Sen blir det nog lite mys i fåtöljen innan det är dax att lägga sig, det brukar inte vara några protester.

Ha en underbar kväll!

Många kramar från Birgitta

 

 

8 kommentarer

Kommentera
  1. Eva / Apr 16 2016 5:33 e m

    Låter gott och kraschad potatis är inte dumt, roligt när man kan göra potatisen lite roligare. Idag gjorde jag din gryta med chili, supergod så det lir fler gånger.
    Snygga skor du köpt, jättesnygga till jeans. Var har du köpt de små jobbarbyxorna? Behöver nog köpa lite rejäla kläder till mina små killar, Julia ska bara ha prinsesskläder.
    Ha en fin lördag kväll (här regnar det)!
    Kram Eva

    • underbarahem / Apr 16 2016 6:50 e m

      Kul att ni gillar min gryta med chili, gott med stark mat.
      Millians jobbarbyxor har jag köpt på Jula i Borås, han blev super lycklig över dem och handskarna.. ser ut som pappas jobbarbyxor.
      Här vräker regnet ner nu, bra för min nygödslade gräsmatta.
      Ha en skön lördags kväll!
      Kram Birgitta

  2. Petra / Apr 17 2016 7:35 f m

    Ytterligare ett recept jag tänker prova från dig. Tack, Birgitta. Det ser jättegott ut.
    Ha en superduper skön söndag.
    Kram Petra

    • underbarahem / Apr 17 2016 6:13 e m

      Härligt, jag dubblade receptet eftersom jag hade lite över ett kilo kycklinglårfile.
      Har haft de små godingarna hos oss över helgen, pappa i tyckland och mamma jobbar… då rycker vi ut:-)
      Ha en bra vecka!
      Kram Birgitta

  3. petrasparlor / Apr 18 2016 7:47 e m

    Åh, så gott det ser ut.

    //Petra

    • underbarahem / Apr 18 2016 7:53 e m

      Dricker inte cola, men har det gärna i mat:-)
      Birgitta

  4. Anna Wickström / Apr 24 2016 10:46 e m

    Detta måste jag prova! Har ju provat ett köttrecept du hade en gång med cola i som var supergott!
    Kram Anna

    • underbarahem / Apr 25 2016 2:26 f m

      Det är alltid kul att testa mat med ovanliga ingredienser.
      Ha en bra vecka!
      Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

