Skip to content
mars 18, 2016 / underbarahem

Hönan är av porslin och spisen är rostig… ojojoj.

Idag har det varit en härlig dag, min lediga fredag och då tillbringade jag den på altanen i solen. Har klippt ner mina lavendel, så nu är det bara att hoppas att de blir lika fina som de brukar vara.Penseer2016

Köpte lite små penséer som jag planterade i ett zinkfat och satte på altanbordet, mysigt att titta på när man sitter i solen.

Penséer är tacksamma och klarar några minusgrader utan att ta skada. Plantorna slokar lite efter frosten men reser sig så snart termometern står på plus igen. Eftersom penséer är så lättskötta är det egentligen bara två saker att komma ihåg: Undvik att plantorna utsätts för torka och plocka bort vissna blommor så tackar dessa söta vårblommor dig med en lång blomning.

Nu är det snart påsk och då behöver vi många ägg, undrar om vi får några av denna hönan. Känns som om dessa ägg blir väldigt hårdkokta…Liten-hönaFunderar också om jag inte skall byta ut spisen, den börjar bli lite rostig… hihi. Den här spisen hade min mamma när hon var liten och nu leker Millian och Milton med den, min morfar har gjort den till min mamma. Den ena stekpannan har han också gjort.Rostig-spisMen nu vill jag önska Er en härlig fredagskväll och en underbar helg!

I morgon blir det ett recept med lövbiff och teriyakisås…

Många kramar från Birgitta

9 kommentarer

Kommentera
  1. Anna Wickström / Mar 18 2016 5:25 e m

    Lavendel brukar alltid repa sig trots brutal nerklippning:) Jag brukar sticka ner de grenar jag klipper bort i jorden i små knippen så blir det nya plantor av dem. Men det brukar jag inte göra innan slutet av april eller så.
    Avundas ditt glas rött och längtar efter mitt…:) Men först måste jag skjutsa barn…
    Sedan blir det rött till Let´s dance!
    Ha en fin helg du också!
    Kram Anna

    • underbarahem / Mar 18 2016 6:09 e m

      Jag slängde mina lavendelkvistar, skall testa några och se om de kommer igen. Fredagen är den bästa dagen på hela veckan, hela långa helgen framför oss.
      Ha en bra helg!
      Kram Birgitta

  2. bia / Mar 18 2016 5:42 e m

    Åh så fint med penseer…har inte köpt några ännu…tycker det känns lite tidigt här hos oss…men jag vet att många har satt ut dom….men jag väntar ett tag till ;))
    Idag har det varit typiskt april väder redan nu i mars hos oss ;))….
    Ha en fin helg !!
    Kram bia

    • underbarahem / Mar 18 2016 6:13 e m

      Här har varit en underbar dag, med sol och värme. Var inne på plantagen och köpte några penseer, hörde hur de sa att de ville komma hem till oss… hihi. Nu är det snart dax att jaga runt efter växter… en härlig tid.
      Kram Birgitta

  3. Susanne / Mar 18 2016 7:15 e m

    Jaså är det dags att klippa ner lavendeln nu? Hur mycket ska man klippa? Visst är det så underbart nu när våren är på gång 😊 kram Susanne

  4. Jessica Meijer / Mar 18 2016 7:37 e m

    Åhhh tack för det lavendeltipset, det ska jag ta tag i imorgon 🙂
    Imorgon ska även lite påskpynt fram, din höna är så fin 🙂
    Ha en skön fredagskväll och helg.
    Stor kram
    Jessica

    • underbarahem / Mar 19 2016 5:51 f m

      Lavendel kan vara lite svår ibland, men det är en ljuvlig växt.
      Kram Birgitta

  5. Petra / Mar 19 2016 3:39 e m

    Du har så himla fint. Och dina goa kakor hade jag velat slänga mig över. Har inte ätit godis på 52 dagar så du kan tro att jag är sugen på choklad 😉
    Ha en skön lördag kväll.
    Kram Petra

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

