Skip to content
februari 29, 2016 / underbarahem

Nu är det dax att ladda frysen med goda och enkla utflyktsbröd!

Efter en hektisk dag på jobbet så är bakning kul och avslappnande tycker jag. Men det skall inte vara krångligt, så idag blev det Italienska cantuccini… super goda. Det är ju ganska mycket socker i dem, men jag tror ändå att de är bättre än kakor… hihi.Cantuccini-i-glasburkHär kommer receptet testa detta, garanterar att ni kommer att göra dem igen. Jag har letat efter ett recept på dessa skorpor, men inte hittat något som jag gillar. Och så stöter jag på detta recept, smakar precis som jag vill att de skall smaka. Testa även med chokladkross, det smakar jättegott.Italienska-cantucciniKan inte låta bli att samla på mig dessa recept som delas ut i butikerna, jag måste testa det mesta.

Känner ni för att baka tekakor så måste ni testa detta recept med havregrynsgröt, också väldigt enkla men goda. Är även perfekta till att göra korvbröd, nu när det är dax att ge sig ut på vårutflykter.Tekakor

50 gr jäst, 1,5 dl havregryn, 5 dl mjölk, 75 gr smör 0,5 dl sirap, vetemjöl,salt.

Rör ut 50 gr jäst i lite mjölk och salt, koka ihop 1,5 dl havregryn med 2,5 dl mjölk. Smält 75 gr smör i ”gröten” häll i 0,5 dl sirap+2,5 dl mjölk. Häll i vetemjöl till en lagom deg. Forma tekakor eller korvbröd jäses ca 40 min. Grädda i 200° i ca 10 min eller tills det har fått en ljusbrun färg.

Nu är det middag som gäller, det blir rester från lördagens middag… som ni vet så lagar jag alltid för mycket.

Ha en skön måndagskväll!

Många kramar från Birgitta

2 kommentarer

Kommentera
  1. Alexandra Ljungberg / Mar 1 2016 3:20 e m

    Å nämen så gott det ser ut! 🙂 Önskar min frys va full med bröd just nu 🙂

    • underbarahem / Mar 1 2016 6:57 e m

      Det är perfekt när vi skall sitta ute på altanen i solen… våren är på G.

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

