Skip to content
februari 22, 2016 / underbarahem

Pysslat om mina växter i växthuset, de ser ut att ha klarat sig bra!

Nu börjar det mer och mer kännas som våren, bara lite sol så är den här. Var ute i växthuset idag och plockade ut lite växter från isolertältet, det ser ut som om de flesta har klarat sig. Plockade bort lite vissna blad och snyggade till dem lite, men de kommer att få stå i tältet ett tag till… minusgraderna är inte slut än. Har börjat att vattna mina medelhavsväxter med lite gödning, ett olivträd har tappat många blad men det brukar komma nya igen.

Det här lilla olivträdet har stått i samma kruka i många år,  borde ha planterat om den… slarviga jag. Men det är så kul att se att det kommer oliver varje år, dock ej ätbara.Litet-olivträd2016Lite vårkänsla får man när växterna är så fina, det är ca 10° i isolertältet… perfekt för att komma igång. Lite för kallt för olivoljan som är i flaskan, den har blivit alldeles vit… tror inte jag vill äta den.Apelsinträd2016När jag tog i dessa frukter så doftade det apelsin, den har klarat sig hela vintern och det har kommit nya frukter. Längtar efter att plocka ner isolertältet och ta fram växterna.Myrten2016Den här myrten är också väldigt gammal, då menar jag ca 10 år… det tycker jag är gammalt för denna växt hos mig. Den kanske skulle ha en större kruka den också, det blir att plantera om lite växter i år ser jag. Men det gör jag så gärna, bara det blir vår. Nu är detta bara några av mina växter har 4 stora olivträd, 2 stora fikon träd och lite små växter. Rosorna som jag har i kruka har jag grävt ner i landet, men blad och allt… spännande att se vad det blir av dem.

Detta var en liten rapport från mitt växthus, just nu snöar det… nej, nej, nej:-(

Ha en mysig måndagseftermiddag!

Många varma kramar från Birgitta

8 kommentarer

Kommentera
  1. Petra / Feb 23 2016 12:34 e m

    Du är så himla duktig…på allt. Du är en förebild och en inspiration..och cool.
    Så glad att jag hittat din blogg och fått träffa dig.
    Stor varm kram till dig.
    Petra

    • underbarahem / Feb 23 2016 5:38 e m

      Haha, nu tar du allt i, gillar bara att göra en massa saker. Ibland blir det bra, ibland inte man måste testa.
      Tycker det är kul att läsa din blogg och vi borde träffas snart igen.
      Kramis Birgitta

  2. bia / Feb 23 2016 4:05 e m

    Åh så fin myrten du har….och tänk om man hade ett växthus att vara i…suck !…en önskan hos mej…och det skall vara stort, hihi…
    Ha en fin kväll !
    Kram bia

    • underbarahem / Feb 23 2016 5:46 e m

      Ville också ha ett växthus, min ene son tröttnade på mitt tjat och byggde ett till mig… fick lite handräckning av L. växthuset är ca 13kvm.
      Kram Birgitta

  3. Mona / Feb 23 2016 4:50 e m

    Vad fina dina växter är i växthuset, så härligt att kunna pyssla lite o fundera över vad man behöver göra till våren. Det kommer nog många minusnätter än innan man vågar ha växterna öppet. Jag har ett olivträd i groventrén o det skjuter nya fina grenar som jag är där o putsar på för att den inte ska bli så spretig, hi,hi
    Ha det gott o hoppas på mycket sol nu!
    kram Tibbe-Hill

    • underbarahem / Feb 23 2016 5:51 e m

      Har haft detta tält i många år och växterna har klarat sig väldigt bra. Det är en svår tid nu, varmt på dagen och minusgrader på natten, får inte glömma att öppna på dagen.
      Mina olivträd behöver nog klippas också, skall kolla detta till helgen.
      Ha det bra!
      Kram Birgitta

  4. petrasparlor / Feb 23 2016 9:30 e m

    Åh, låter mysigt med en tur till växthuset.
    Har inte varit ute i vårat på länge nu, så det får jag nog göra så fort vi kommer hem.
    Skall ta med lite gödning till olivträden också, tack för tipset.

    //Petra

    • underbarahem / Feb 24 2016 3:32 f m

      Hinner jag inte under vecka att gå ut i växthuset, så är jag alltid ut en stund på helgen… är ett måste.
      Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

