Skip to content
februari 9, 2016 / underbarahem

Nu pryder Ranunkel bordet vid entrén!

Nu struntar jag i allt regnande, nu får det bli en vårblomma på bordet vid entrén. Om ni läste gårdagens inlägg så vet ni att jag var till Cramers blommor och blomsterlandet igår, passade då på att handla några blommor att sätta ute i kruka. Det blev två vita ranunkel, gillar verkligen den blomman det är något speciellt med den… den tål ner till -5°. Nu har jag bara en kruka ute så det skall jag väl klara av att passa, om det skulle bli minusgrader.Ranunkel-3-2016Ranunkel2016Inomhus håller sig ranunkel längst om den står ljust och svalt. Ranunkel betyder liten groda, och namnet syftar på att ranunkler trivs vid vattnet. Det är därför viktigt att ranunkler vattnas ofta och att jorden hålls fuktig, så ha den någonstans där du ser den och inte glömmer att vattna den!Ranunkel-2-2016Men så fick det bli en blomma inne på köksbordet också och givetvis så blev det en vit blomma, den här gången blev det murklockan som fick pryda vårt köksbord.Murklocka2016Murklocka har en bra hållbarhet även under den mörka årstiden. Trivs bäst i rumstemperatur eller ännu hellre något svalare. Ska stå ljust, men inte i direkt sol. Ska hållas konstant fuktig, tål inte uttorkning. Endast måttlig gödning och lämplig att planteras ut. Vinterhärdig perenn, det blir perfekt nu till våren då skall jag plantera den ute.

Nu önskar jag Er en fortsatt fin vecka, med mycket sol… 😉

Många varma och soliga kramar från Birgitta

 

4 kommentarer

Kommentera
  1. petrasparlor / Feb 9 2016 9:54 e m

    Tycker också att Ranunklar är fina. Visste dock inte att den klarade så låg temperatur, så tack för det tipset.
    Riktigt snyggt med blomman i den ”höga” korgen. Den ser ut att stå skyddat och bra.

    //Petra

    • underbarahem / Feb 10 2016 3:30 f m

      Det blev lite försmak av vår, men idag skall det bli snö.
      Ha en bra dag!
      Birgitta

  2. Eva / Feb 10 2016 6:40 f m

    Gillar ranunklar men har aldrig lyckats med dem inomhus, nu ska jag köpa och sätta i glasverandan, måste ju bli perfekt. På trappen har jag vivor, pärlhyacinter och kungsängsliljor men jag har inte fotat eftersom jag inte varit pigg och så har det regnat ideligen.
    Ha det fint!
    Kram Eva
    (I måndags var jag med Julia i simskolan, vilken underbar dag vi hade hon och jag!)

    • underbarahem / Feb 10 2016 6:00 e m

      Jag har satt ut ranunkel på trappan, hoppas att den klarar sig.
      Så mycket fint du har på din trappa, det är vårkänsla.
      Så kul det låter att vara med på simskola…
      Ha det bra!
      Kram Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

