Skip to content
januari 31, 2016 / underbarahem

Mässingbricka och kaktusar!

Jag förstår inte varför söndagar skall vara så sega, även denna söndag känns avslagen. Men det är väl så det skall vara, man tar det lugnt inför måndagen då det är dax att jobba igen. Idag har jag varit ute i växthuset och gett mina medelhavsväxter lite vatten och näring inför våren, öppnade dörren och släppte in lite januarisol.

Dekorationen som jag har haft på vardagsrumsbordet har gjort sitt och det är dax att byta ut den. Eftersom det har blivit så poppis igen med kaktusar så fick det bli en tur till Blomsterlandet och inhandla lite växter. Ojoj, vad jag funderade och funderade på vilka kaktusar jag skulle köpa, stora eller små? Nu är brickan ganska stor som jag skall ha dem på, så det fick bli modell större på kaktusarna.Kaktus-på-brickaNär jag hade bestämt mig för kaktusarna så blev det ett annat huvudbry, vad skall jag ha mera på brickan. Hade tidigare sett en så fin elefant i betong, den skulle passa perfekt på brickan.

Nu gick jag en tuff match mot mig själv, köpa elefanten eller inte? Men mitt bättre jag gick segrande ur matchen, det blev ingen elefant intalade mig att det finns säkert något hemma.Kaktusar-på-brickaHar glömt så fina kaktusar är och det är en växt som passar väldigt bra hemma hos mig, eftersom jag är så dålig på inneväxter. Det är alltid kul med lite nytt och som ni ser så fanns det lite annat som jag kunde ställa på brickan, det är tur att man lyssnar på det bättre jaget ibland.

Highchaparall= Trekantseuforbian kommer ursprungligen från sydvästra Afrika.
Även om plantan ser ut som en kaktus så är det egentligen en växt inom törelsläktet och den är släkt med julstjärnan.Tre-kaktusar-på-brickaSå lite har jag fått gjort även denna söndag, det är härligt med lite småpyssel. Det var nära att jag köpte någon blomma att sätta på bordet vid entrén, men även denna gången intalade jag mig att inte köpa… det är ju faktiskt bara januari ännu.

Ha en skön och avslappnande söndagskväll!

Många kramar från Birgitta

6 kommentarer

Kommentera
  1. Eva / Jan 31 2016 5:31 e m

    Din High Chaparall är så fin med flera ”grenar” och en massa blad! Min har bara en stam och inga blad alls men de kanske kommer till våren. Gillar också kaktusar och köpte en hel del i höstas och några har jag redan tagit livet av.
    Ha en fin söndag kväll!
    Kram Eva

    • underbarahem / Jan 31 2016 5:47 e m

      Haha, hur har du lyckats med det, det händer säkert här också.
      Det var väldigt fina kaktusar som de har fått in på blomsterlandet. Hoppas att de håller sig ett tag i alla fall.
      Kram Birgitta

  2. bia / Jan 31 2016 6:10 e m

    Så fint med kaktusar, jag gillar dom….har själv köpt några nu ;))
    kommer ihåg när jag hade Highchaparall hemma när jag var ung….gillade den växten ;))…och nu är den modern igen !!…………ha en fin början på nya veckan !
    Kram bia

    • underbarahem / Jan 31 2016 6:35 e m

      Hade också High chaparall förr och som du säger nu är de moderna igen. Tyckte att kaktusar på brickan passade väldigt bra.
      Ha en bra vecka!
      Kram Birgitta

  3. petrasparlor / Feb 1 2016 10:16 e m

    Så fint du fick till det med kaktusarna på den snygga brickan. Betongelefanten är snygg, men saknas inte på brickan, om du frågar mig 🙂

    Ha en go vecka.
    //Petra

    • underbarahem / Feb 2 2016 3:30 f m

      När brickan blev färdig så tycker jag också att det blev bra utan elefanten.
      Ha det bra!
      Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

