Skip to content
januari 2, 2016 / underbarahem

Det blev Kyckling mango chutney idag, utan att behöva inhandla något till detta.

Nu är det dax igen, städade kylen och kikade in i frysen som hastigast… hihi. Kryddor och ingredienser till div maträtter kommer inte att inköpas förrän kylen har blivit något så när rensad från alla mina tidigare kryddinköp. Var en del flaskor som jag fick slänga och det gillar inte jag, så nu måste jag skärpa mig… första nyårslöftet. Så här såg det ut i vårt kök nyårsdagen…Kylskåpsrens

Men efter några timmars plockande så kände jag mig väldigt nöjd, kylskåpet väl rengjort och rensat från utgångna prylar. Av det som blev kvar så fanns det mycket som kunde användas, så idag blev det ”Kyckling i ugn med mango chutney och sambal oelek” blev perfekt till oss, våra söner en sambo och våra underbara barnbarn.Kyckling-med-mango-chutney

Ingredienser:

kycklingfiléer, 1 st paprika, 1 st rödlök, 3 dl grädde, 1 dl mango chutney, 1 tsk curry, 1,5 tsk sambal oelek, 2 st vitlöksklyftor
Gör så här:
1. Dela kycklingen i bitar bryn lite på dem och lägg i en ugnsform.
2. Strimla paprikan, hacka löken och lägg över kycklingen. Du kan strö lite vetemjöl över kycklingen innan du häller på gräddblandningen, då blir det lite fastare.
3. Blanda grädde,mango chutney och kryddorna.
4. Häll blandningen över kycklingen.
5. I ugn 20-25 min i 200°
Kyckling-med-mango-chutney-på-tallrikEn perfekt middag för sex personer och jag behövde inte ens gå till matbutiken. Skall bli spännande att se vad jag hittar på nästa lördag har ingen aning, ”men mitt måtto är använd det du har i kyl och frys”.
Nu har alla åkt hem, så vi får se om det är någon bra film på tv:n…
Ha en skön lördagskväll!
Kram från Birgitta

2 kommentarer

Kommentera
  1. Eva / Jan 3 2016 5:44 e m

    Bra måtto du har att använda det som finns! Jag är dålig på det och ska alltid ha recept när jag lagar mat (är en dålig husmor). Ditt kycklingrecept ska jag göra – det är sånt jag brukar ha hemma. Gillar dina recept som är enkla.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    • underbarahem / Jan 3 2016 6:04 e m

      Jag får mina ryck i bland, ända tills jag hittar någon läcker och spännande ingrediens i butiken. Men jag skall försöka att använda de ingredienser jag har. Jag gillar enkla recept, de brukar bli bra. Skall försöka göra lite mera fiskrecept. Härligt att du gillar mina recept…
      Ha det gott!
      Kram Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

