Skip to content
december 13, 2015 / underbarahem

Tomten är framme, betong grisarna står på bordet!

Vilken underbar dag det har varit idag, man kan nästan tro att det är vår. Klarblå himmel och sol det är vi inte bortskämda med. Försöker få julkänslan att infinna sig, men det är lite svårt när kylan och snön inte vill visa sig… men en promenad blev det i alla fall.Promenad_7 Har fått för mig att jag skulle köpa en betongtomte,men var får man tag i en sådan? Har kollat lite när jag har varit och handlat men inte hittat någon, sista chansen var blomsterlandet i Lockryd de hade ingen… men hjälpsamma som de är så trodde hon att de kunde fixa en, nu är det bara att hålla tummarna. När jag ändå var där så kikade jag runt lite och hittade betong grisar en stor och en mindre, de kommer att passa väldigt bra till tomten skall stå på bordet vid entré.Två-grisar-vid-entrénTvå-grisar-vid-entré2Jag skall byta banden de kommer naturligtvis att ha röda band nu när det är jul. Givetvis måste jag ha en tomte ute till jul, i år får det bli tomten med päls som får stå vid garageinfarten och hälsa våra gäster välkomna. I våras var småfåglarna där och naggade lite av hans renskinn, men det gjorde ingenting det var till bobygge.Pälstomte2015Tomten är gjord av ett renskinn som fäller väldigt när jag hade det inne, så det fick bli tomtens rock och skägg. Hoppas att den får vara i fred ett tag i alla fall, så att tomten inte behöver frysa.pälstomte3Jag förstår ingenting, det är så mycket jag vill göra men tiden räcker inte till. I år blev det bara enkla halmhjärtan som fick pryda våra dörrar, men de är faktiskt ganska fina de med.HalmhjärtaTycker att även dessa kan vara juliga halm och jute är ett material som jag gillar och de håller väldigt länge. Men det är samma där, småfåglarna vill väldigt gärna vara där och ta lite strån. Allt blir så mycket finare när solen skiner och himlen är blå, allt känns även mycket lättare.

Nu väntar vi på att de små gullungarna skall komma, då blir det lekstund för hela slanten.

Ha en skön söndagseftermiddag!

Kram Birgitta

4 kommentarer

Kommentera
  1. Eva / Dec 13 2015 7:00 e m

    Så söta grisar! Jag tycker nog du hinner pyssla en hel del, men det känns som man hinner mindre för varje år, barnbarnen tar ju mycket tid (nu är det fjärde barnbarnet på väg).
    Receptet i förra inlägget gillar jag, enkelt och snabbt, får bli någon av de sista dagarna innan jul när det är bråttom.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    • underbarahem / Dec 13 2015 7:08 e m

      Det är så mycket jag skulle vilja göra, har massor av ideer. Men det är som du säger, barnbarnen tar tid… men det är en underbar tid som de tar. Härligt med ett barnbarn till… grattis grattis.
      Kram Birgitta

  2. Jessica / Dec 13 2015 8:47 e m

    Hos dig är det ingen brist på julkänsla 🙂 bara lite snö som fattas ..den fanns på Liseberg ”ler” ja konstgjord men känslan infann sig ha en fin vecka ❤ kram Jessica

    • underbarahem / Dec 13 2015 8:52 e m

      Lite julkänsla kanske, men inte riktigt som man vill ha det… kan det vara snön som fattas?
      Ha en bra vecka!

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

