Skip to content
december 10, 2015 / underbarahem

Nu testas Blossas glögg 2015!

Köpte glögg för ett tag sedan, har alldeles glömt bort att smaka på den. Så idag blev det en lång promenad och sedan värmde jag lite glögg när jag kom hem.

Nu är jag ingen te älskare, men årets årgångsglögg från Blossa är smaksatt med Earl Grey och inspirerad av engelsmännens kärlek till te. Även flaskans design andas afternoon tea med sitt klassiska porslinsmönster. Eftersom jag gillar glögg så måste man ju testa denna också, den var helt okej fast jag gillar nog helst 2011 års glögg som var smak av kaffe… kaffetant som jag är.Glögg2015Lite kul med alla dessa olika smaker på glögg, det är nästan så att man väntar med spänning varje år för att se vad det blir för smak. Längst ner i hörnet på bilden ser ni en receptbok, ur den skall jag baka vaniljbullar med saffran i morgon… misstänker att det kommer att regna då också.Glögg20152Lite historia om glögg:

Kryddorna ansågs hälsobringande, men kunde också dölja dålig smak på vinet. Romarna i det gamla Grekland smaksatte med både kryddor och blommor. Ordet glögg kommer från tyskans glühwein som betyder upphettat eller glödgat vin, och glödga betyder uppvärma.

Tips:

1. Glöggmarinerade russin. Toppa fruktsalladen med russin som fått ligga och dra i glögg i ett par timmar.

2. Glögg passar bra till både choklad och blåmögelost, på exempelvis en pepparkaka.

Nu är det dag att ta tag i städningen, skall testa den nya ångtvätten som är inköpt nyligen… ännu en bra-ha-grej att försöka få plats med… hihi

Ha en skön kväll!

Kram Birgitta

8 kommentarer

Kommentera
  1. Anna Wickström / Dec 10 2015 6:45 e m

    Jag gillar glögg! Och jag älskar thé – men INTE Earl Grey!
    Kombinationen av det och glögg kan jag inte riktigt tänka mig…
    Men å andra sidan – jag tycker inte om kaffe. Jag tycker inte om Whisky.
    Men jag gillar av någon konstig anledning Irish Coffee!:)
    Bild har löst sig för denna gång, men kolla gärna för det kommer ju fler dikter vad det lider!
    Kram Anna

    • underbarahem / Dec 10 2015 7:28 e m

      Det var inte den godaste glöggen jag druckit. Jag gillar kaffe, Whiskey och Irish coffee smakar… mums.
      Bra att det löste sig med bilden…
      Kram Birgitta

  2. Alexandra Ljungberg / Dec 10 2015 6:55 e m

    Den flaskan är fin och vi stog och filurade om vi skulle köpa en när vi var på systembolaget, men det blev en med smak av saffran istället 🙂 Tycker det låter gott mer earl grey smak 🙂 Hoppas bullarna blir goda!

    • underbarahem / Dec 10 2015 7:23 e m

      Det var ingen vovupplevelse precis, men det smakade glögg. Låter spännande med saffran, skulle ha valt den i stället. Tror att bullarna blir bra, gillar vanilj och saffran.

  3. bia / Dec 10 2015 6:57 e m

    Gick förbi den flaskan idag på systemet….men jag köpte den aldrig ;)…gillar nog mest vit glögg och kall ska den också vara…men hallo, nu när jag ser på dina bilder ser jag ju att den verkar vara vit ??…är den det ?…då kanske man ska pröva den ändå ;)…den ser ju faktiskt ut som te, hihi…
    Ha en fin helg!
    Kram

    • underbarahem / Dec 10 2015 7:32 e m

      Smakar glögg, men är inte den godaste jag druckit. Den skulle påminna om Early gray te och jag som inte gillar te, hur kunde jag gå på det. Men nyfiken som man är så måste man testa och den kommer nog att ta slut den med… hihi
      Kram Birgitta

  4. petrasparlor / Dec 10 2015 9:24 e m

    Är också sugen på att prova årets glögg, te-drickare som jag är 🙂
    Har dock inte gjort det ännu, men det skall väl hinnas med, det är ju ett par dagar kvar till jul.

    //Petra

    • underbarahem / Dec 11 2015 6:41 f m

      Det är kul med alla glögg sorter och kul att testa dem.
      Ha en bra helg!
      Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

