Skip to content
november 10, 2015 / underbarahem

Snabb äppelkaka i form!

 

Nu i äppeltider så är det ide på att hitta många goda recept på pajer och äppelkakor och det är precis vad jag har hittat. Sökte och hittade detta recept i min mammas recept samling och då var jag tvungen att testa.

Äppelkaka med en snabbgjord kaksmet som kan röras ihop direkt i kastrullen som smöret smälts i, det låter väl perfekt när tiden är knapp.

Hoppas att det smakar!
Snabb-äppelkaka-i-form

ca 4 äpplen
1–2 msk strösocker
1–2 tsk kanel (kan bytas mot kardemumma)

Smet
125 g smör
1 ½ dl strösocker
1 ½ tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
3 ägg

Garnering
florsocker

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 200 grader. Skala och klyfta äpplena. Lägg dem i en smord form, ca 18 x 25 cm. Strö över socker och kanel.

2. Smält smöret i en kastrull. Blanda ner sockret och rör om. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda ihop allt till en slät smet.

3. Ringla smeten över äpplena.

4. Grädda kakan längst ner i ugnen i 30–35 min. Låt den svalna och pudra över florsocker. Servera gärna kakan med vaniljsås eller vispad grädde.Snabb-äppelkaka-på-tallrikSom tur var så hade jag en färdig blandad vaniljsås och det kan jag tacka Millian för, han ville att vi skulle köpa en förpackning när vi var och handlade.

Så nu är det bara att sätta sig ner och njuta!

Ha en skön kväll!

Kram Birgitta

8 kommentarer

Kommentera
  1. Regina / Nov 10 2015 6:05 e m

    Tänk vad det är gott med äppelpaj! Jag gjorde en häromdagen. Jag hade i lite havregryn för att få lite knäckig yta.
    Kram,
    Regina

    • underbarahem / Nov 10 2015 6:23 e m

      Ingen dum ide, detta skall jag prova… havregryn är gott.
      Ha en bra kväll!
      Kram Birgitta

  2. petrasparlor / Nov 10 2015 9:09 e m

    Åh, va gott det ser ut.
    Blir riktigt på att ta en fika.

    /Petra

    • underbarahem / Nov 11 2015 3:32 f m

      Äpplen sätter verkligen smak på bakverk och är lätt att göra. Gott som både efterrätt och till kaffet.
      Birgitta

  3. A House With A View / Nov 10 2015 9:41 e m

    Som vanligt hittar man smarriga recept här inne!! Tack för receptet. Dessvärre fick vi dåligt med egna äpplen i år, men det finns ju i butiken 🙂

    Kramiz aka

    • underbarahem / Nov 11 2015 3:38 f m

      Jag gillar att baka och laga mat, kul om du testar och gillar det. Vi har inget äppelträd, så jag får förlita mig på butikerna.skall göra en ny äppelkaka till helgen som är jättegod.
      Ha en bra dag!
      Kram Birgitta

  4. Petra / Nov 11 2015 4:51 e m

    Du är en riktig matmor. Allt ser så gott hur här hos dig. Vad fint det var med plädarna. Är det några mer jeepkörningar i år?
    Ha en skön onsdag kväll.
    Kram Petra

    • underbarahem / Nov 11 2015 9:04 e m

      Jag älskar att laga mat och prova nya recept. Hoppas på bättre väder så att man kan njuta av platserna.
      Har precis nattat mina små barnbarn, är ledig i morgon då blir det lek.
      Ha det bra!
      Kram Birgitta

Kommentera

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header och du får reda på viktig fakta. Dessutom finns det 33 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Hjärtligt välkommen hit. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket.

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

