Skip to content
november 1, 2015 / underbarahem

Nu kör vi lite återbruk!

För några år sedan fick jag för mig att alla ljusstakar i koppar och mässing skulle bort. Eftersom jag har lite svårt för att slänga saker, så smög jag undan dem i ett skåp.

Igår kände jag för att ändra lite på vardagsrums bordet, kom på att jag hade mässingljusstakar i ett skåp plockade fram ljusstakarna och ställde dem på en bricka… hittade tre stycken i skåpet. Men jag visste att jag hade fler så det var bara att fortsätta att leta. Efter mycket letande så hittade jag två till, det blev fem ljusstakar som fick plats på brickan. Mässingljusstakar-på-bricka2 Mässingljusstakar-på-brickaSen fick det bli lite nya blommor i köksfönstret, hade tröttnat på de som satt där. Det var inga problem, gick ut i växthuset och hämtade fyra stycken myrten. Precis lagom storlek på växterna, dessa hade jag planterat förra året. Klippte bara av en kvist och satt kvistarna i en kruka, när de sen började växa så planterade jag dem var för sig i en kruka.Myrten-i-köksfönstretNu är det bara att hoppas att de klarar sig inne, det brukar vara lite för torr luft och för varmt för sådana växter. men jag har några till i växthuset om det skulle knipa.

Så lite pyssel blev det i dag också, lite nytt av gammalt. Vi hann faktiskt med att klippa två häckar också, så fint det blir när man snyggar till dem… de ser mycket kraftigare ut.

Är ledig i morgon så jag får se vad jag skall hitta på.

Ha en skön söndagskväll!

Kram Birgitta

8 kommentarer

Kommentera
  1. Tiger / Nov 1 2015 5:05 e m

    Tur att du hade kvar ljusstakarna. Tänk vad man kan fynda i sina egna skåp! 😉 Fina myrtenplantor som du har drivit upp också!’

    Allhelgonahälsningar
    Elisabet

    • underbarahem / Nov 1 2015 5:16 e m

      Får nog göra en inventering i mina skåp… hihi
      Ha en bra vecka!
      Birgitta

  2. Eva / Nov 1 2015 6:02 e m

    Både koppar och mässing är vackert och jag har alltid framme några ljusstakar. Har känt mig ganska omodern men kan inte göra mig av med dem eftersom de är arvegods och så är de vackra. Tur att du hittade dina!
    Fint med myrten i ditt köksfönster, kan väl bli lite fukt för dem där vid diskbänken. Jag har aldrig haft myrten men är de så lätta att föröka kanske jag kan prova.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    • underbarahem / Nov 1 2015 6:07 e m

      Ja, det är väldigt svårt att göra sig av med prylar, speciellt om det är arvegods. Känner mig också lite omodern ibland, men det är tur att man sparar på prylarna… de blir snart moderna.
      Det var enklare än jag trodde att föröka myrten, hoppas att dessa klarar sig och blir stora.
      Ha en bra vecka!
      Kram Birgitta

  3. Mona / Nov 2 2015 6:11 e m

    Vad fint det blev med myrtenplantorna i köksfönstret o dina ljusstakar…jag har också svårt för att kasta saker för tänk om man behöver dom rätt som det är o som du säger får de bara ligga ett tag så är dom snart moderna igen, hi,hi
    Ha en trevlig kväll!
    kram Tibbe-Hill

    • underbarahem / Nov 2 2015 6:32 e m

      Tackar, de har verkligen vuxit bra. Hoppas att de klarar en vinter i köksfönstret, sen får de komma ut till våren… har sex stycken myrten kvar ute i växthuset. Det slår aldrig fel, har jag slängt en sak så skulle jag ha behövt den… så det passar jag mig för.
      Ha det bra!
      Kram Birgitta

  4. Petra / Nov 4 2015 5:45 e m

    Återbruk gillar vi..finfint 🙂 Maten såg jättegod, lite otippat med kanel i 😉
    Ha en skön onsdag kväll.
    Kram Petra

    • underbarahem / Nov 4 2015 5:49 e m

      Gillar kanel, så det var kul att testa. Snart kan jag plocka fram mer prylar som jag har lagt undan.
      Ha det bra!
      Kram Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

