Skip to content
oktober 24, 2015 / underbarahem

Smakrik kyckling på spenatbädd!

Nu är det lördag och jag har jobbat några timmar, vi har haft försäljning för personalen av en massa lampor. Kul att se att så många behöver nya lampor, det är nu på hösten som man märker det. Det har varit en toppenkul dag på jobbet, hade kunder som sa att detta var det roligast de har varit med om… härligt, härligt.

Eftersom det är lördag så måste det bli ett recept, så idag blir det smakrik kyckling på spenatbädd.

Smaklig måltid!Kyckling-med-dragonsmak

Ingredienser:

4 kycklingfiléer, 4 dl grädde, ½ dl dijonsenap, ½ dl färsk dragon, hackad 200 g babyspenat, 3 vitlöksklyftor,
1-2 dl rivenost, Salt, Vitpeppar, Smör

Gör så här:

1. Hacka spenaten grovt bryn den i smör med den finhackade vitlöken, salt och peppar tills den mjuknat en aning. Lägg i botten på en ugnsfast form.

2. Krydda kycklingen med salt, peppar och ca 1/3 av dragonen, bryn på filéerna i samma panna så dom får färg men inte är genomstekta. Placera dem på spenaten.

3. Gör såsen genom att spilla på grädden och smaksätta med dijon efter smak och resten av dragonen. Koka ihop och smaksätt med salt och peppar.

4. Häll såsen över kycklingen och lägg lite riven ost på filéerna.

5. Placera formen mitt i ugnen på 200 grader, tills kycklingen är klar och osten fått färg. Ca 20 min.Kyckling-med-dragonsmak-på-tallrikLite knäpp är jag, för jag tycker att det är avkopplande att laga mat efter en intensiv dag på jobbet. Som tur är så är vi alla olika, jag tycker det är väldigt kul att träffa och prata med folk… fast ibland blir jag ganska trött på mig själv… hihi.

Nu hoppas jag att ni har en härlig lördagskväll och en händelserik söndag… här kommer det kanske att gå i barnbarn och hästens tecken.

Kram till Er alla underbara!

Birgitta

4 kommentarer

Kommentera
  1. bia / Okt 24 2015 9:25 e m

    Jag gillar kyckling och det ska vara lättlagat !!…men dragon och spenat är jag inte så förtjust i ;)…men kanske är rätten god ändå ;)….hoppas du får en bra dag i morgon, själv ska jag sälja på en loppis…lite pirrigt, eftersom det är på ett nytt ställe….
    Kram bia

    • underbarahem / Okt 25 2015 7:35 e m

      Just nu kan man säga att jag har pippi på dragon.
      Hoppas att det har gått bra på loppisen, kul att sälja saker och träffa mycket folk.
      Ha en bra vecka!
      Kram Birgitta

  2. luiga / Okt 27 2015 6:44 f m

    Hej Birgitta!

    Jag tycker det låter enkelt och gott, och jag gillar både dragon och spenat, så det ska jag laga någon dag. Att du använder färsk dragon är nog en stor del i den goda smaken. Färska kryddor gör så mycket mer all mat.

    • underbarahem / Okt 27 2015 6:35 e m

      Jag gillar verkligen dragonsätter verkligen piff på maten. Jag gillar när det är enkelt att laga men gott. Färska kryddor är verkligen en smakhöjare. Har dessa kryddor i växthuset, så det är bara att gå ut och plocka.
      Ha det bra!

Kommentera

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header och du får reda på viktig fakta. Dessutom finns det 33 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Hjärtligt välkommen hit. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket.

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

