Skip to content
oktober 1, 2015 / underbarahem

Detta hände den andra oktober 2010!

Nu är vi inne i oktober, hoppade vi över september eller kommer den efter oktober… hmm. Nej, det är bara så att tiden går fort för att det snart skall bli vår och sommar igen.

Idag har det varit trafikkontroll hela dagen, har aldrig sett så många poliser på en gång… trodde inte att det fanns så många, hihi. Men eftersom man bara skall till jobbet så varför ha bråttom, går upp väldigt tidigt så jag har gott om tid och är på jobbet egentligen för tidigt.

Jag har bloggat i fem år och när jag åkte hem idag från jobbet så satt jag och funderade på vad jag hade gjort för inlägg den här dagen för fem år sedan. Det är det roliga med bloggar nästan som en dagbok, fast andra får läsa den. Jag hade inte skrivit något den första oktober, men den andra oktober hade jag lagt in ett recept… gillar verkligen den här rätten, den borde ni prova.

Teriyaki marinerad fläskfile med krämig potatisgratäng

Teriyaki_fläskfile

Till fläskfilen: Fläskfile, en flaska teriyaki, en gul lök, och vitlök.

Till potatisgratängen: 2,5 dl mjölk, 3 dl grädde,en halv lök, 1st vitlök, 1kg potatis.

Stek fläskfilen hel i en stekpanna på spisen låt puttra i lite sky tills den är genomstekt.Blanda teriyaki, lök och vitlök. Skär filen i tjocka skivor lägg i en ugnsfast form häll över marinaden. Låt stå i kylen minst 8 timmar, ta sedan fram fläskfilen i rumstemperaturen en stund innan servering.

Värm ugnen till 225 grader. Skala potatisen och skär i bitar ca 1 cm. Lägg potatisen i en stor kastrull tillsammans med mjölken, grädden, löken, den pressade vitlöken. Låt koka tills potatisen mjuknat. Smöra en gratängform och häll i potatisblandningen. Ställ in gratängen i ugnen ca 15 minuter eller tills gratängen bubblar och ytan är gyllenbrun.

Till detta serverar jag ett rött vin” chill out” passar alldeles utmärkt till denna rätt.

Det bästa med denna rätt är att du kan göra färdigt den i förväg, så att du kan umgås med dina gäster i lugn och ro. Jag älskar smaken av teriyaki, den är speciell.

Denna rätt kommer det inte att bli på lördag utan jag tror att vi kör på fisk den här helgen också, nu har jag blivit inspirerad… fast jag har inte kommit på än vad det skall bli.

Ha en härlig torsdagskväll, i morgon är jag ledig då hoppas jag på sol och värme.

Kram Birgitta

2 kommentarer

Kommentera
  1. A House With A View / Okt 2 2015 10:42 f m

    Grattis till dina fem bloggår!! Tänk vad fort tiden går. Jag har ju kikat in här allt som oftast och fått massor med inspiration om maträtter och gjort en hel del recept efter det du visat på din blogg – till glädje för min familj här hemma 🙂 Hoppas du fortsätter att inspirera!

    Önskar dig en fin helg!

    Kramizar aka

    • underbarahem / Okt 2 2015 3:57 e m

      Tycker att fortfarande att det är väldigt kul att blogga om allt och ingenting. Tänker fortsätta ett bra tag till framöver, hoppas att du gör det också… kul att kika in hos dig.
      I morgon blir det fisk igen, vi äter alldeles för lite fisk… måste skärpa mig.
      Önskar dig en underbar helg.
      Kram Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

