Skip to content
september 29, 2015 / underbarahem

Vindruvor och gelé

Nu börjar det bli kallt på morgonen och motorvärmaren får sitta i bilen, är det verkligen så att hösten och vintern är på väg? Hoppas att det inte är så utan att vi kan njuta av samma värme som det var i helgen. Satt och tittade på lite bilder och visst ser det fint ut, men vintern är alldeles för lång.

Har precis varit ute och plockat in lite vindruvor, hoppas att våra vindruvor inte fryser och blir förstörda.Vindruvor-2013augVindruvskorgFunderar på vad vi skall göra med alla vindruvorna, hittade detta recept.

2 kilo vindruvor,

1. Skölj dem innan de åker ner i kastrullen

2. Häll i 8 dl vatten, koka 10-15 minuter

3. Tryck med en potatis stöt undertiden de kokar.

4. Häll sedan ner allt i silduk och låt de stå i 30 min.

5. Ner i kastrullen ned den avrunna saften och tillsätt gelésocker och koka detta.

6. Under tiden kokar du och rengör burkarna väl.

Det är kanske värt ett besvär, gelé är väldigt gott till grytor. Eller så äter vi dem som de är, kan även ta med till jobbet.

Får nog ta mig en funderare, ha en bra kväll!

Kram Birgitta

8 kommentarer

Kommentera
  1. bia / Sep 30 2015 2:05 e m

    Har precis ätit vindruvor….mums…älskar druvor ;)) helst söta krispiga…men jag äter bara dom som dom är…..ha en fin dag!!
    Kramis bia

    • underbarahem / Sep 30 2015 5:15 e m

      Det vore kul att prova gele, men vindruvor som de är smakar mera.
      Kram Birgitta

  2. Eva / Sep 30 2015 5:52 e m

    Gelé på vindruvor låter riktigt gott …. men nu har jag inga druvor. Har tänkt sätt vindruvor i växthuset nästa år.
    Jag hoppas på en lång fin höst, tycker också att vintern kan kännas lite för lång.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    • underbarahem / Sep 30 2015 6:14 e m

      Får se om jag gör gele, de är goda som de är… kanske det blir en skål med vindruvor framför tv:n.
      Ha det bra!
      Kram Birgitta

  3. petrasparlor / Sep 30 2015 7:47 e m

    Sååå gott med egenodlade druvor.
    Har gjort tre försök att odla här hemma, men det vill sig inte. Min pappa där emot har en riktigt stor och fin stock som i år ger en rejäl skörd.
    Eftersom jag får en hel del druvor av pappa brukar jag göra druvjuice, gelé och godis på dem, förutom att äta dem som de är.

    //Petra

    • underbarahem / Okt 1 2015 2:34 f m

      Druvjuice det låter gott, det kanske man skulle testa. Det är konstigt att du inte kan odla vindruvor, jag gör nästan ingenting med mina druvor, bara klipper dem då och då.
      Ha det bra!
      Birgitta

  4. Mona / Sep 30 2015 8:12 e m

    Vilka underbara bilder, låter spännande med gelé av vindruvor. Vilka sorter har du o gallrar du bland klasarna för att få dom större?
    Mina druvor är väldigt ojämnt mogna i år..kanske för sommaren inte var den bästa eller vad det nu beror på
    Ha det så gott o kram från Tibbe-Hill

    • underbarahem / Okt 1 2015 2:44 f m

      Jag har Zilga och Himroid staketdruvor, men jag har dem i växthuset. Det blir väldigt mycket, men det stämmer att de mognar ojämt… kan nog bero på den konstiga sommaren. Jag har gallrat ganska mycket i år, så det har blivit färre klasar men större.
      Ha det bra!
      Kram Birgitta

Kommentera

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header och du får reda på viktig fakta. Dessutom finns det 33 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Hjärtligt välkommen hit. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket.

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

