Skip to content
september 6, 2015 / underbarahem

Bakrecept, nytt och gammalt!

 

Tänk så många recept man har testat, en del bra andra mindre bra… en del har man glömt bort. Igår fick jag för mig att jag skulle baka tekakor av havregrynsgröt, det gjorde jag förr och killarna älskade detta… de gick åt som smör i solsken. Det blir 18 stycken och de är lättsamma och perfekta till frukost, passar även till korvbröd.

Eftersom vi fick gäster idag så tyckte jag att det var kul att bjuda på en kladdig kaka, så det fick bli ”vit chokladbakelse”. Det är alltid gott med lite sött efter maten, det känns alltid lite extra.

Tekakor med havregrynsgröt!Tekakor-med-havregrynsgröt1. 50 gr jäst löses i lite mjölk+salt

2. Koka ihop 1 1/2 dl havregryn med 2 1/2 dl mjölk.

3. Smält 75 gr smör i gröten häll i 1/2 dl sirap + 2 1/2 dl mjölk.

4. Häll i vetemjöl till en lagom deg.

Jäses under duk 30 minuter, baka sedan ut till tekakor ca 18 st jäses i 10 minuter.

Ugn 225° ca 7-8 min

Vit chokladbakelse!Vit-chokladbakelseIngredienser:

100 g digestivekex

50 g Smör

3 dl Vispgrädde

100 g vit blockchoklad

Gör så här:

  1. Krossa kexen till smulor.
  2. Smält smöret och blanda ned kexsmulorna.
  3. Fördela i 8 muffinsformar (ta gärna dubbla formar så blir det stadigare).
  4. Tryck ihop smulblandningen så det blir en kakbotten i varje form.
  5. Hetta upp 1/2 dl grädde i en kastrull.
  6. Bryt sönder chokladen, tag kastrullen av värmen och rör ned chokladen i grädden. Rör tills det smält.
  7. Låt det sedan svalna helt.
  8. Vispa under tiden resten av grädden och vänd sedan ihop med den smälta chokladen.
  9. Fyll muffinsformarna med chokladgrädde och ställ dem kallt till servering, gärna i frysen.
  10. Sikta över lite kakao vid servering.

Det blev faktiskt väldigt fint väder på eftermiddagen så det blev vit chokladbakelse och pilkastning på altanen, inte min turdag i dag pilarna gick inte dit jag ville… bättre tur nästa gång.

I morgon är jag ledig och det ser ut som om det skall bli vackert väder, då är det bäst att passa på att vara ute.

Ha en skön kväll!

Kram Birgitta

6 kommentarer

Kommentera
  1. Alexandra Bengtsson / Sep 6 2015 3:40 e m

    Å jag håller med dig, så många recept man testat. ånga är bra och man gör dem inte igen, andra gör man om och om igen. Det är roligt med lätta favoriter, jag är däremot ganska dålig på att samla recept på ett bra sätt. Har du något bra tips? 🙂

    • underbarahem / Sep 6 2015 4:47 e m

      Måste erkänna att det är nog samma här, förr klippte jag ut och satte in i pärm… ojoj, så jobbigt. Nu får jag nog förlita mig på bloggen, det känns som om det är bästa sättet. Samtidigt som man delar med sig…
      Ha en bra vecka!

  2. Eva / Sep 6 2015 5:49 e m

    Ja, så många recept man testat och när jag ska göra det igen vet jag inte var det finns! Din blogg är bra, där hittar jag ju många av mina favoriter. Tekakor med havregryn, mumsigt! För några år sedan bakade jag ofta tekakor med kokt potatis men nu vet jag inte var receptet är.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    • underbarahem / Sep 6 2015 6:31 e m

      Då måste du testa dessa tekakor, enkla och ganska snabba att baka. Har kvar en pärm med recept som min mamma har gjort, annars var hon som jag recepten blev liggande i en hög. Tycker att det funkar bra att samla dem på bloggen.
      Ha en bra vecka!
      Kram Birgitta

  3. A House With A View / Sep 6 2015 6:36 e m

    Av alla recept jag sparar så hittar jag många just här inne på din blogg, har flera utskrifter från din hemsida. Du ger massor med inspiration, så även i detta inlägg, mums 🙂

    Kramar aka

    • underbarahem / Sep 6 2015 6:47 e m

      Härligt, kul att du vågar testa dem. Precis så önskar jag att det skall vara. Ge lika mycket inspiration på bloggen som jag får när jag läser andras bloggar och där är verkligen din blogg inräknad… du ger också mycket inspiration.
      Kram Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

