Skip to content
september 5, 2015 / underbarahem

Fläskytterfilégratäng med salamismak!

Idag gjorde jag en koll i Ica bladet när jag skulle handla och såg att fläskytterfilé var billigt, så idag fick rätten innehålla fläskytterfilé. Hittade även salamiost på tub, kunde inte låta bli det måste jag testa tillsammans med salamikorv. Hur skulle man blanda till detta, det fick bli en gratäng.

Så det blev fläskytterfilégratäng med salamismak!fläskytterfilégratäng-med-salami

Smaklig måltid!

Ingredienser:

Fläskytterfilé ca 800gr, hel salami ca 250gr, 1 röd lök, 3 vitlöksklyftor, 1/2- 1 tub salamiost (Fjällbrynt), 2 dl cremé fraiché parmesan vitlök, 2 dl grädde, 3 dl mjölk, 3 msk mjöl, Krydda Roasted garlic & pepper, 1-2 krm paprika, 1 krm cayennepeppar, salt, riven ost.

Med kryddorna tycker jag att du skall testa dig fram… jag gillar stark mat.

Gör så här:

  1. Skär fläskfilén i smala skivor och krydda med Roasted Garlic & Pepper, lägg sedan över dem i en panna och stek på hög värme i 1-2 min på varje sida så de får fin färg. Lägg åt sidan på ett fat.
  2. Smält crème fraichen i en kastrull. Vispa i grädde och rör ner salamiost och en pressad vitlöksklyfta. Krydda med salt, cayennepeppar, Paprika och 2 krm av Roasted Garlic & Pepper. Häll i 3 dl mjölk och rör om.
  3. Blanda 1 dl vatten och 2 msk mjöl till redning om du vill ha såsen lite tjockare.
  4. Häll såsen i en smord ugnsform. Lägg i köttet. Hacka rödlök, strimla salami och strö över i ugnsformen. Toppa med smakrik riven ost och gratinera i ugn i ca. 10 min.

Sätt ugnen på 225°

Serveras med fördel till pressad potatis eller annan potatis, men går nog även utmärkt till pasta eller ris.

Och en god sallad.Fläskytterfilégratäng-på-tallrik

Idag har det inte blivit mycket gjort, det har regnat hela dagen. Bakade lite tekakor på morgonen, de är gjorda på havregrynsgröt väldigt goda… kommer i morgondagens inlägg.

Ha en skön lördagskväll!

Kram Birgitta

 

6 kommentarer

Kommentera
  1. Petra / Sep 5 2015 6:32 e m

    Tror bestämt jag är lite trött. Först läste jag salmiaksmak, sen vet jag inte vad jag läste men jag fick sätta hjärncellerna i jobb innan jag kom på vad det stod..haha. Låter hur gott som helst. Detta måste jag prova.
    Ha en fin lördag kväll, Birgitta.
    Kram ❤

    • underbarahem / Sep 5 2015 6:55 e m

      Det kanske är gott med salmiaksmak, kanske värt att testa… Hihi
      Kram Birgitta

  2. petrasparlor / Sep 5 2015 6:51 e m

    Yummie, ser riktigt gott ut.

    Trevlig helg på dig Birgitta.

    //Petra

    • underbarahem / Sep 5 2015 6:57 e m

      Testa detta och om du gillar stark smak, ta lite mera kryddor…
      Birgitta

  3. Anna Wickström / Sep 7 2015 3:24 e m

    Tack för ett supergott recept som jag har lagat idag!
    Kram Anna

    • underbarahem / Sep 7 2015 6:37 e m

      Härligt, kul att du gillade det.
      Kram Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

