Skip to content
september 3, 2015 / underbarahem

Det blir ingen torgförsäljning i år!

Jag som hade tänkt att packa bilen full med grönsaker, massor av tomater och ställa mig på torget i stan och sälja av ett dignande marknadsstånd… hihi, skojar bara. Ha fått massor av tomater men de ser inte ut att mogna, hur skall jag göra för att skynda på dem innan vintern kommer. För jag förstår att det blir att köpa grönsaker i butiken, men man har stora planer på våren.Tomater-2015-3Tomater20152Tomater2015Chiliplantorna brukar ta sig väldigt bra, det har de gjort i år också… så det blir lite att frysa in.Chili-2015Det jag brukar ha tur med är Basilika och i år är det likadant, den växer så det knakar. När jag går in i växthuset brukar jag ruska om plantan, det doftar ljuvligt. När jag luktar på basilika doftar det sommar, det är den bästa kryddan… bortsett från chili. Bredvid basilikan växer kinesisk vitlök, gott att ha i maten och fina blommor att ta in… de går bra att torka.Basilika-2015

Basilika röra

Ingredienser:

1 fpk feta salladsost, 1 kruka basilika, 1 vitlöksklyfta, 1/2 dl grekisk yoghurt, några sötmandlar, salt och peppar

Gör så här:

1. Smula ner salladsosten i en skål tillsammans med basilika (både blad och stjälkar), vitlök och olivolja.

2. Mixa till en röra.

3. Vänd ner yoghurten i röran.

4. Smaka av med salt och peppar

Testa den här röran den är jättegod, det får nog bli en röra till helgen… har väldigt mycket basilika.

I morgon är det min lediga fredag då skall L och jag bara njuta av sol och värme… för det skall det väl bli?

Ha en skön torsdagskväll!

Kram alla mina vänner

Birgitta

6 kommentarer

Kommentera
  1. Regina / Sep 3 2015 6:34 e m

    Det är samma här…massor med tomater men inga röda. Det får väl bli stekta gröna tomater i år.
    Kram,
    Regina

    • underbarahem / Sep 3 2015 7:45 e m

      Ja, det får det nog bli som det ser ut nu. Hoppas på en varm höst, så att några blir röda.
      Kram Birgitta

  2. Susanne / Sep 4 2015 9:17 f m

    Oj vad mycket tomater!!!!
    Men dom har ju tyvärr fått alldeles för lite sol i år vilket är jätte tråkigt.
    Som du säger. Man hade så mycket planer i våras och så blev vädret som det blev.
    Mycket tråkigt!
    Hoppas att dom får lite mer sol i september!
    Kram! 🙂

    • underbarahem / Sep 4 2015 11:36 f m

      Jag får väl ställa ut dem i solen, på dagen och flytta in dem på natten… hoppas på mycket sol i september.
      Kram!

  3. petrasparlor / Sep 5 2015 7:00 e m

    Har massa tomater här hemma också som inte ser ut att hinna mogna. Tycker inte vi haft en så bra odlingssäsong i år 😦
    Och till råga på allt har rådjuren ätit upp all mangold och våra sockerärtor vi odlat i odlingslådorna i trädgården.

    //Petra

    • underbarahem / Sep 5 2015 10:14 e m

      Då hör jag att det blir ingen torg försäljning för dig heller i år… hihi
      Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

