Skip to content
september 1, 2015 / underbarahem

Köttfärsgratäng med starka kryddor!

Nu börjar det bli mörkt när man åker till jobbet och nästan mörkt när man kommer hem… nåja inte riktigt mörkt, hinner vara ute lite och fixa. Idag blev det inte så mycket gjort, det regnade när jag kom hem. Eftersom jag kommer hem ganska sent efter jobbet, så får det vara enkel mat man lagar. Det var då jag kom på att jag skulle göra den här gratängen, skall bjuda sonen på lite mat en kväll och jag tror att han fortfarande gillar den.

Det blir en köttfärsgratäng med smak av chilisås och lite andra starka kryddor.

Smaklig måltid!Köttfärsgratäng-med-chilisås

Potatis, 500 gr köttfärs, 3 dl grädde, 2 st lökar hackade, chilisås, 3 dl ost, 1 msk soja, chipotle paste,sambal oelek, örtkrydda, salt och peppar, kryddorna som jag inte har skrivit mått på tar man efter tycke och smak.

1. Potatis skalas och skivas i en matberedare sen lägger man dem i en stor form, ungefär halva formen.

2. Strö på kryddor som du gillar och sedan 1,5 dl grädde över, in i ugnen på 175°.

3. När formen är i ugnen steker du den hackade löken och köttfärsen med alla kryddorna och resten av grädden.

4. Ta sedan ut formen ur ugnen och häll köttfärsblandningen över potatisen, strö sedan över riven ost och in i ugnen för att få färg på gratängen och potatisen bli helt färdig.

Den här gratängen har jag hittat på när jag inte visste vad jag skulle göra med köttfärsen, M och K älskade den när de var små.Köttfärsgratäng-med-chili2Den går fort att laga och perfekt att göra i ordning och sedan värma, blir nästan godare då. Brukar stänka över lite Tabasco, då blir det som kronan på verket.

Ännu ett tips på en enkel och god gratäng rätt, gör i en stor form så kan man dela den i bitar när den blir kall och sedan frysa in.

Ha en mysig kväll!

Kram från Birgitta

6 kommentarer

Kommentera
  1. Fröken Tindra / Sep 2 2015 5:01 f m

    Ooh, det låter kryddigt! Får kanske prova den men
    anpassa lite? Mina smaklökar är lite känsliga. Hi. hi.
    Men mannen i mitt liv skulle säkert uppskatta original-
    utförandet. =0)
    Håller med, det märks väldigt väl att dagarna blir kortare
    nu. Huu!
    Kram!

    • underbarahem / Sep 2 2015 7:56 e m

      Den är ganska stark, men som du säger man kan ändra lite.
      Nu har det verkligen blivit höst, bara så där fort har det gått.
      Kram

  2. Lena i Wales / Sep 2 2015 12:31 e m

    HIttade till din blogg genom en länk från Sweet Pea, som jag följer.
    Trevligt att titta in hos dej.
    Härlig gratäng och så fina krukor m m du har.
    Ha en bra dag!

    • underbarahem / Sep 2 2015 5:28 e m

      Så kul, du är välkommen fler gånger. Det har blivit några höstkrukor, men inte så många som på våren.
      Ha det bra!

  3. Petra / Sep 2 2015 3:47 e m

    Mmm..nu blir jag hungrig. Vi gör en variant på den med lite bacon i och inte riktigt lika mycket kryddor i för då är det inte säkert att pojkarna äter det. Ser att du har skaffat kål. Nu har det varit grått i flera dagar känns det som och jag känner mig att köpa höstblommor till balkongen, så snart blir det kål hos mig också 🙂
    Stor onsdagskram till dig ❤
    Petra

    • underbarahem / Sep 2 2015 5:31 e m

      Det här har blivit en maträtt som jag tar till när jag inte kan komma på något.
      Jag åkte faktiskt till Cramers och köpte några kålplantor, mossan har jag fått från sonens skog.
      Ha det bra!
      Kram Birgitta

Kommentera

KAMILLAS KAMERA -

mitt liv och mina dagar

Bloggäventyr med Bosse Lidén

Författare till romanen "Mina fotsteg i ditt hjärta", "Minnen som stannat kvar" och medförfattare till kåseriboken "Skimrande ögonblick - och dagar i grått". Alla tre böckerna går att köpa här på bloggen. Tryck på köp bok/böcker under min header och du får reda på viktig fakta. Dessutom finns det 33 st kategorier på bloggsmörgåsbordet. Förhoppningsvis hittar du något som tilltalar dig. Hjärtligt välkommen hit. Du får väldigt gärna lämna en trevlig kommentar. Tack för besöket.

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

att leva sin dröm

En blogg om att följa sitt hjärta och leva sin dröm - här skildrar vi livet på Lindö och utmaningen i att bli självförsörjande på en väglös ö. ❤️

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

