Skip to content
augusti 29, 2015 / underbarahem

Kycklinggryta med chipotle och chili!

Jag förstår inte varför man skall krångla till det i matlagning, när man kan göra det så enkelt men ändå bli så gott. Det här receptet var verkligen enkelt att göra, krävdes inga stora procedurer och ingredienser. Det var bara blandningen som var så bra och passade ihop… om man nu gillar stark mat, som jag gör.

Smaklig måltid!Kycklinggryta-med-chipotle-och-chili

Ingredienser:

1 kg kycklingfile, 2 dl cream fraiche, 3-4 dl grädde, 1 dl vatten, 1-2 tsk salt/herbamare, 1 msk sambal oelek, 1 msk chipotle paste, 1 näve gröna oliver med chili, 100 g salami

Det var en Italiensk salami med smak av vitlök, mer än hälften i grytan resten blev tilltugg… mums.
Kycklinggryta-med-chipotle-och-chili2

Gör så här:

  1. Skär kycklingen i mindre bitar och bryn den i smör.
  2. Häll sedan över allt utom salami och oliver, låt puttra cirka 10-15 minuter.
  3. Skär salamin i bitar.
  4. Lägg i oliverna och salamin, låt puttra med i några minuter innan servering.

Till detta krånglade jag inte till det utan serverade med kokt potatis och en sallad.Kycklinggryta-med-chipotle-och-chili-på-tallrik

Nu när det börjar bli höst så är det grytor som gäller och en god soppa är inte helt fel. Önskar att jag var bättre på att laga fiskrätter, men får försöka att bättra mig… fisk är super gott.

Ha en härlig lördag och njut av det fina vädret, det håller faktiskt i sig… hösten kan vara underbar.

Kram till Er alla mina vänner!

4 kommentarer

Kommentera
  1. Eva / Aug 29 2015 5:42 e m

    Jag måste åka till Cramers nån gång! Vilka bilder du visar!
    Tack för receptet, enkla recept gillas, det ska inte vara krångligt.
    Nu har lille Arvid varit hos mormor i två dagar, han är en underbar unge men man märker nu när han pratar att han har en egen vilja och inte fogar sig i allt.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    • underbarahem / Aug 29 2015 6:09 e m

      Det är väldigt fint hos Cramers, inleder alltid vårshoppingen där. Det var verkligen ett enkelt recept, inte många i gredienser men smakrikt.
      Hur gammal är Arvid, hade en diskussion med lille Milton som är 18 månader… Jag vann, hihi … Efter ett tag.
      Ha det bra!
      Kram Birgitta

  2. Regina / Aug 30 2015 6:46 f m

    Det här receptet måste jag prova! Jag älskar smaken av chipotle. Ha en fin söndag!
    Kram,
    Regina

    • underbarahem / Aug 30 2015 3:48 e m

      Det var väldigt gott, starkt men gott. Skall ha gäster på söndag, då skall jag testa detta.
      Ha en bra vecka!
      Kram Birgitta

Kommentera

att leva sin dröm

som självförsörjande ö-bo(nde)

Petras Pärlor

min digitala syn på saken

En kulturtants julfunderingar

Cramer Cramar Om Julen

LibrarianShipwreck

Libraries, Archives, Technology, Impending Doom

Stockholm Tea House

En mat- och livsstilsblogg.

Fason

Inredning med inspiration från amerikanska östkusten

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Den fula verkligheten....

Om livet före och efter en gastric bypass operation.

Zebeda Chocolate

Det är hiskeligt spännande hur mkt allt du stoppar i kroppen påverkar dig. Det här är för dig som älskar att njuta av livet samtidigt som du bryr dig om hur du gör det. CHOKLAD är nått av det bästa i livet. Min Bok, Chocolate Treats, Nyttigt & Gott, finns ute i handeln nu!

It´s time to be Frank...

Familj, kärlek och sammanhållning.

